PREDICTORS OF PERSONAL FINANCE AND ENTREPRENEURIAL EDUCATION IN ENTREPRENEURIAL INTENTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.v14.1819

Abstract

Financial and entrepreneurial education is a crucial mechanism for understanding financial operations and, consequently, influences people's entrepreneurial lives. The impetus for intending or carrying out an entrepreneurial activity is largely related to the availability of sources of finance. In this sense, this research aims to analyze the influence of personal finances and entrepreneurial education on the intention to undertake. The methodological design of the research is classified as quantitative, and the approach to the problem is descriptive. A probabilistic sample of 476 students from vocational schools located in the northwest region of Ceará was obtained. For data collection we used the google docs questionnaire on personal finance, entrepreneurial education and Entrepreneurial Intention (QIE). The questions were closed and based on a five-point Likert scale. Data analysis carried out using Stata software made it possible to correlate the constructs of personal finance and entrepreneurial education with entrepreneurial intention, assessing the degree of linear relationship between the variables. The results indicated that personal finances and entrepreneurial education directly influence entrepreneurial intention. However, students still lack technical knowledge about the legal process of setting up a company, despite their intention to become entrepreneurs. The study also makes it possible to identify some advances in the field of research on entrepreneurial intention in an empirical field that still lacks understanding, which is the relationship between young people and financial and educational issues and the future of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Victor Andrade de Brito, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Bacharel em Economia pela Universidade Federal do Ceará.

Antônia Marcia Rodrigues Sousa , Universidade Federal do Ceará (UFC)

Profª. Adjunta da Universidade Federal do Ceará - UFC - Campus Sobral, Cursos de Ciências Econômicas e Finanças. Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR; Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Ceará-UFC; Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Gama Filho. Graduação em Administração pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Graduação em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA.

Kilvia Helane Cardoso Mesquita, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará (UFC) Campus de Sobral. Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família (PPGSF) e Cursos de Ciências Econômicas e Finança (Graduação). Doutorado em Economia pelo Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal de Minas Gerais (CEDEPLAR/UFMG). Mestrado em Economia pelo Programa de Pós-Graduação em Economia (CAEN) da UFC. Graduação em Administração de Empresas pela UFC. Experiência nas áreas de Economia da Saúde, com ênfase Avaliação de Tecnologias em Saúde; Educação Financeira, com a autoria do livro "Os 40 ladrões que existem em você: como identificar e superar a autossabotagem financeira"; Métodos Quantitativos e Políticas Públicas. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Economia da Saúde (GEPES). Editora convidada da Revista Integrativa de Inovações Tecnológicas nas Ciências da Saúde (REVISE/UFRB) e parecerista da Revista Contemporânea de Economia e Gestão (Contextus/UFC) e da Revista Cadernos ESP da Escola de Saúde Pública do Estado do Ceará.

Ruan Carlos dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Bacharel em Filosofia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2002-2005). Licenciatura Plena em Filosofia e Ciências Sociais pela Faculdade Inetgrada Cruzeiro- FIC (2018). Bacharel em Teologia pela FAJE/ITESC (2006-2009). Especialização e MBA em Gestão Estratégica Empresarial pela FAPAG (2012). Especialização em Metodologia de ensino de Filosofia e Sociologia pela FACEL (2017-2018). MBA em Governança Corporativa pela UnIBF (2018-2019). Especialização em Auditoria e Perícia Contábil pela UnIBF (2019-2020). Especialização em Administração, Supervisão e Coordenação Escolar pela UnIBF (2019-2020). Bacharel em Administração pela UniFCV (2021). Bacharel em Ciências Contábeis pela UniCV (2022). Licenciatura em Pedagogia pela UNICV (2024). Mestrado em Administração pela UNIVALI (2015-2017). Associado na ANEGEPE (Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas) e na ABEC (Associação Brasileira de Editores Científicos). Consultor/docente credenciado na École National D'Administration (ENA- Brasil). Doutorando em Administração pela UDESC-ESAG (2022).

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles