Costs and pricing in hotel sales

Authors

  • Suzete Antonieta Lizote Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Sayonara de Fátima Teston Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC
  • Grazieli Vitali Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Charlize de Morais Noval Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2020.v10.p01-11.1126

Keywords:

Costs. Performance. Sale price.

Abstract

To compete in the present economic context, where efficient cost management is crucial, adopting an entrepreneurial approach to establishing strategies becomes an essential factor for business success. With such understanding, this research aims to evaluate the relationship between organizational performance and hotel cost management. Methodologically, regarding its objectives, it is classified as descriptive and in relation to the approach of the problem, it is quantitative nature. The data were obtained from 26 hotels located in Balneário Camboriú and Itajaí / SC through a survey with a questionnaire, which analysed the perception of managers. The costs were worked out according to the method used to estimate them, the daily price criterion, the main hosting costs and their usefulness. For the analysis of the results, Analysis of Variance (ANOVA) was used. The results of this study showed that hotels that adopt the activity-based costing method and form the price considering market values are the ones that have the highest performance. It was confirmed that cost practice has no correlation with performance.

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Author Biographies

Suzete Antonieta Lizote, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutora em Administração e Turismo pela Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, Santa Catarina, Brasil. Docente do Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Administração na Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, Santa Catarina, Brasil.

Sayonara de Fátima Teston, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, Santa Catarina, Brasil. Docente do Mestrado Profissional em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração, Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Grazieli Vitali, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Mestranda em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração Univerdiade do Vale do Itajai - UNIVALI - Itajaí - Sc- Brasil

Charlize de Morais Noval, Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Mestranda em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração Universiade do Vale do Itajai - UNIVALI - Itajaí - Sc- Brasil

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Published

2020-04-28

Issue

Section

Articles