Forming elements of Intellectual Capital in the context of small and medium-sized enterprises

Authors

  • Vanessa Aparecida Scantamburlo Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)
  • Diander Saracho Delgado Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)
  • Rafael Todescato Cavalheiro Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC) http://orcid.org/0000-0002-3468-5357
  • Andréia Maria Kremer Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC) http://orcid.org/0000-0002-7162-246X

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2019.v9n2.p61-75.847

Keywords:

Intellectual capital. Human capital. Relational Capital. Structural Capital.

Abstract

Due to advances in the discussions about Intellectual Capital and the economic and social importance of Small and Medium Enterprises (SMEs) for Brazil, this study aimed to identify the presence of the Intellectual Capital (CI) forming elements in the context of SMEs. A multisound study was carried out using a questionnaire adapted from Bontis (1998) and interviews with a qualitative and quantitative approach. For the analysis of the presence of the IC forming elements, the study of Gimenes et al. (2016). The results reveal a strong presence of the Relational Capital, Structural Capital and Human Capital elements, both in the company Alpha (small company) and in the company Beta (medium company), demonstrating that the elements forming the CI are present in the context of SMEs. Of content, allow us to infer that in both companies, managers recognize the existence of the CI and believe in its importance, but they do not yet have measures that make it possible to measure the value of these intangible assets. There was also the desire of the managers to obtain reports that show the degree of contribution of the elements forming the IC in the maximization of the value of the company, in order to subsidize the decision-making.

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Author Biographies

Vanessa Aparecida Scantamburlo, Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)

Contadora e Pós-graduanda em Contabilidade Gerencial Estratégica pela Faculdade  de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC).

Diander Saracho Delgado, Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)

Contador e Pós-graduando em Contabilidade Gerencial Estratégica pela Faculdade  de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC).

Rafael Todescato Cavalheiro, Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)

Mestre em Agronegócios (UFGD), Pós-graduação em Gestão de Pessoas (UCDB), Graduação em Ciências Contábeis (UFGD). Atualmente é professor e coordenador do curso Ciências Contábeis na Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC) e técnico administrativo na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Andréia Maria Kremer, Faculdade de Educação,Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC)


Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestre em Agronegócio pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Especilização em Gestão Empreendedora de Negócios pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Graduada em Administração pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Atualmente é Professora Formadora do curso de Administração Pública na EaD da Universidade Federal da Grande Dourados e professora do curso de Administração na Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC).

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Published

2019-04-01

Issue

Section

Articles