Management indicators of federal technical education and its correlation with academic efficiency: an analysis of the relationship between disciplinary performance and investments occurred with the public policy of expansion of the federal institutes of the Northeast region between 2012 and 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2019.v9n3.p07-19.769

Keywords:

Indicators. Public policy. Academic Efficiency. Technical-Technological Public Education. Federal Network of Education.

Abstract

The creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFEs), as a public policy for the expansion of technical and technological education, has led to an exponential increase in the resources applied to them. In order to monitor the performance and evaluation of results regarding the allocation of material and human resources, the Federal Audit Office (TCU) established academic indicators that express the results of the expansion of supply and improve the efficiency and effectiveness of federal institutes of professional education. The objective of this article is to analyze, in the Federal Institutes of the Northeast Region between the years of 2012 and 2016, the correlation between the Academic Efficiency Rate of the graduating students - quality indicator that measures the capacity to achieve success among the students that finish the courses - and the other management indicators established since 2005 by the TCU for the Institutions of the Federal Professional and Technological Education Network - EPCT. As for the methodology, the qualitative-quantitative analysis was used to better meet the research objective, which leads to the appreciation of measurable numerical data, without interfering with the analysis of motivational and interpretative factors. The results showed that there is no relation between the Quality Indicator of the Academic Efficiency of Graduating students and the management indicators established by the TCU in the sample analyzed.

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Author Biographies

Marilia Souto Matsumoto, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Ciências Contábeis (UFAL), Especialista em Auditoria em Organizações do Setor Público (Unyleya) e Mestranda em Administração Pública (UFAL). Atuou como Contadora no Ministério da Saúde de junho de 2010 a novembro de 2011. É Auditora no Instituto Federal de Alagoas desde novembro de  2011.

Sheila Silva Albuquerque, Universidade Federal de Alagoas

Licenciatura em Matemática pela UFAL, Bacharel em Ciências Contábeis, Especializações em Auditoria e Controladoria, Gestão Educacional e Contabilidade Pública. Mestranda no Mestrado Profissional de Administração Pública - PROFIAP. Atuou durante oito anos no Setor de Planejamento e Orçamento do Jornal Gazeta de Alagoas, exercendo a função de Analista de Planejamento. Lecionou matemática e contabilidade na AESA (Associação de Ensino Superior de Alagoas) durante dois anos. No Senac - AL foi responsável pelo Setor Orçamentário. Desde setembro de 2012 exerce o cargo de contadora no Instituto Federal de Alagoas.

Luciana Peixoto Santa Rita, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Economia pela Universidade Federal de Alagoas (1993), graduação em Direito pelo Centro de Estudos Superiores de Maceió (1994), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Alagoas (1999) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é Professora Associada III da Universidade Federal de Alagoas e ministra aulas no Curso de Graduação em Administração e nos Programas de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação (PROFINIT), Administração Pública (PROFIAP) e Economia Aplicada. Atua como pesquisadora nas seguintes áreas: políticas públicas, estratégia e cenários, competitividade industrial, economia de empresas, inovação e sistemas de inovação. Atua como pesquisadora na FIEA. Consultora ADHOC da CAPES, Avaliadora do INEP e da EAD/CAPES.

Ibsen Bittencourt Pinto, Universidade Federal de Alagoas.

Doutor em Administração de Empresas (Mackenzie-SP), Mestre Educação Brasileira na linha de Tecnologia da Informação e Comunicação - TIC (UFAL), MBA em Gestão de Turismo (UBM-RJ), Especialista em Matemática (UFPE), Bacharel em Administração de Empresas (UFAL) e Bacharel em Turismo (CESMAC). É Professor Adjunto II da Universidade Federal de Alagoas - UFAL e Pesquisador do Núcleo de Excelência em Tecnologias Sociais ? NEES/UFAL/CNPq, atuando como Professor do Mestrado em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação - PROFNIT e dos cursos de graduação de Administração de Empresas e Ciência da Computação. Já publicou mais de 100 artigos acadêmicos em Periódicos e Congressos Nacionais e Internacionais. É Sócio Proprietário da IT4LIFE empresa que desenvolve software baseado em recomendações humanas e consultoria na gestão de negócios complexos. Já trabalhou na Gerencia Comercial da VARIG Linhas Aéreas S/A e Contecny Contruções Ltda e na ICE Equipment que atuava no setor de importação e exportação de equipamentos SOREDEX da Finlândia e QR s.r.l da Itália.

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Published

2019-07-01

Issue

Section

Articles