Relationship strategies of mobile operators: a comparative investigation between prepaid and postpaid customers in Belém - Pará, Brazil.

Authors

  • Patrícia Helena Martins Nazareth UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ
  • Carlos André Corrêa de Mattos UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2018.v8n1.p32-45.567

Keywords:

Mobile. Users. Prepaid service. Post Paid Service.

Abstract

The mobile phone industry has high participation in the Brazilian market, but at the same time, it is the target of constant criticism from users of the service. This article aims to present the results about the performance of mobile operators, rated by customers of pre-paid and post-paid services, in Belem, Pará. The research used the quantitative approach, and was of exploratory, descriptive, and ex-post facto character. Four hundred and five (405) questionnaires were applied to users of mobile services, selected in simple random probability sample and techniques used descriptive statistics and non-parametric (Mann-Whitney) to process the data. The results indicated that the post-paid group shows a slightly lower dissatisfaction with telephone services. However, in general both, customers of prepaid and postpaid modality, evaluate the services provided by mobile operators negatively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRTELECOM - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE RECURSOS EM TELECOMUNICAÇÕES. Relatório trimestral. Disponível em: <http://www.abrtelecom.com.br/>. Acesso em: 04 dez. 2015.

ADVFN - ADVANCED FINANCIAL NETWORK. Indicadores econômicos. Disponível em: <http://br.advfn.com>. Acesso em: 08 dez. 2015.

AJZENTAL, A. História do pensamento em marketing. São Paulo: Saraiva, 2010.

AMARAL, S. A.; DANTAS, E. B. Gestão da Informação Sobre a Satisfação de Clientes e Orientação para o Mercado. In: ENCONTRO DE MARKETING DA ANPAD, 3., 2008. Curitiba, 2008. Anais… Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.

ANATEL - AGÊNCIA NACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. Dados sobre telefonia móvel. Disponível em:

<http://www.anatel.gov.br/>. Acesso em: 01 maio 2016.

BOONE, L. E.; KURTZ, D. L. Marketing Contemporâneo. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

COBRA, M. Administração de Marketing no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

COOPER, C. L.; ARGYRIS, C. Dicionário de administração. São Paulo: Atlas, 2003.

CORRÊA, H. L.; CAON, M. Gestão de Serviços: lucratividade por meio de operação e satisfação dos clientes. São Paulo: Atlas, 2008.

DOBNI, D.; ZINKHAN, G. M. In search of brand image: a foundation analysis. Advances in Consumer Research, v. 17, n. 1, p. 110-120, 1990.

FITZSIMMONS, J. A.; FITZSIMMONS, M. J. Administração de serviços: operações, estratégia e tecnologia da Informação. Porto Alegre: AMGH, 2014.

GHOBADIAN, A.; SPELLER, S.; JONES, M. Service quality: concepts and models. International Journal of Quality & Reliability Management, UK, v. 11, n. 9, p. 43-66, 1994.

GIANESI, I. G. N.; CORRÊA, H. L. Administração estratégica de serviços: operações para a satisfação do cliente. São Paulo: Atlas, 1994.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GORDON, I. Marketing de relacionamento: estratégias, técnicas e tecnologias para conquistar clientes e mantê-los para sempre. São Paulo: Futura, 1999.

GOUVÊA, M. T. Um Modelo para Fidelização em Comunidades de Prática. 2005. 199 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Instituto de Matemática, Núcleo de Computação Eletrônica, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

GRÖNROOS, C. Value-Driven Relational Marketing: from products to resources and competencies. Journal of Marketing Management, v. 13, n. 5, p. 407-419, 1997.

HOFFMAN, K. D. et al. Princípios de Marketing de Serviços. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

HOOLEY, G.; PIERCY, N.F.; NICOULAND, B. Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa anual dos serviços. Disponível em:

<http://www.ibge.gov.br/>. Acesso em: 07 dez. 2015.

JOHNSTON, R. The determinants of service quality: satisfiers and dissatisfiers. International Journal of Service Industry Management, v. 6, n. 5, p. 53-71, 1995.

KOTLER, P.; HAYES, T.; BLOOM, P. N. Marketing de Serviços Profissionais: estratégias inovadoras para impulsionar sua atividade, sua imagem e seus lucros. São Paulo: Manole, 2002.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LAS CASAS, A. L. Novos rumos do marketing. São Paulo: Atlas, 2001.

LOVELOCK, C.; WRIGHT, L. Serviços: marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2003.

MATTOS, C.A.C. et al. A satisfação do cliente-usuário com os call centers de operadoras de telefonia celular: uma investigação em Belém do Pará. Perspectivas Contemporâneas, v. 8, n. 2, p. 43-59, jul./dez. 2013. Disponível em:<http://revista.grupointegrado.br/revista/index.php/perspectivascontemporaneas/article/view/1128>. Acesso em: 15 mar. 2016.

MATTOS, C.A.C. et al. Contexto de trabalho: uma investigação entre professores e técnicos administrativos de uma instituição federal de ensino superior. Revista de Estudos Sociais, v. 17, n. 33, p. 72-91, 2015. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/index.php/res/article/view/2299.> Acesso em: 10 maio 2015.

MCKENNA, R. Marketing de Relacionamento: estratégias bem sucedidas para a era do cliente. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

MONTEIRO, M. C. W. Marketing de Relacionamento: proposta de um plano de marketing de relacionamento para a genyus baterias. 2003. 147 f. Dissertação (Mestrado) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Centro de Formação Acadêmica e Pesquisa, Rio de Janeiro. Disponível em: <https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/3700. > Acesso em: 30 abr. 2016

NACHAR, N. The Mann‐Whitney U: a test for assessing whether two independent samples come from the same distribution. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, v. 04, p. 13-20, 2008.

NESPOLO, D. Relação entre valor percebido, reputação, confiança e custos de troca como determinantes da retenção de clientes no contexto de serviços de telefonia móvel. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul. Disponível em: <https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/923. > Acesso em: 28 abr. 2016

NÓBREGA, K. Falando de serviços: um guia para compreender e melhorar os serviços em empresas e organizações. São Paulo: Atlas, 2013.

NOKIA-SIEMENS NETWORKS. Estudo de Aquisição e Retenção 2014 da Nokia Siemens Networks. Disponível em: . Acesso em: 07 dez. 2015

OBOREH, J. S.; OGECHUKWU, A. D.; FRANCIS, U. G. Relationship Marketing as an Effective Strategy by Igbo Managed SME’s in Nigeria. International Refereed Research Journal, v. 2, n. 2, p. 229-255, 2011.

PALADINI, E. P.; BRIDI, E. Gestão e avaliação da qualidade em serviços para organizações competitivas. São Paulo: Atlas, 2013.

PARASURAMAN, A; ZEITHAML, V. A.; BERRY, L. L. A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, New York, American Marketing Association, v. 49, p. 41-50, Fall 1985.

PINHEIRO, R. M. et al. Comportamento do consumidor e pesquisa de mercado. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

PORTER, M. Competição. São Paulo: Campus, 2009.

SENACON - SECRETARIA NACIONAL DO CONSUMIDOR. Balanço – consumidor. Disponível em: <https://www.consumidor.gov.br/pages/publicacao/externo/>. [2015]. Acesso em: 10 maio 2016.

SHETH, J. N. New determinants of competitive structures in industrial markets: In: SPEKMAN, R. E.; WILSON, D. T. (Org.). A Strategic Approach to Business Markets. Chicago: American Marketing Association, 1985. p. 1-8. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/237053537_New_Determinants_of_Competitive_Structures_in_Industrial_Markets>. Acesso em: 15 mar. 2016.

TAVAKOL, M.; DENNICK, R. Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education, n. 2, p. 53-55, 2011.

TAVARES, M. C. A força da marca: como construir e manter marcas fortes. São Paulo: Harbra, 1998.

TELEBRASIL - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE TELECOMUNICAÇÕES. O Desempenho do Setor de Telecomunicações no Brasil. Séries Temporais, 2014. Disponível em:< www.telebrasil.org.br>. Acesso em: 07 dez. 2015

WARD, T.; DAGGER, T. The complexity of Relationship Marketing for Service Customers. Journal of Services Marketing, v. 21, n. 4, p. 281-290, 2007.

ZEITHAML, V.A.; BITNER, M. J.; GREMLER, D. D. Marketing de Serviços: a empresa com foco no cliente. Porto Alegre: AMGH Editora Ltda., 2014.

Published

2017-12-27

Issue

Section

Articles