The socio constructivist approach in school management: a partnership for the construction of knowledge – case study in an educational institution in Recife

Authors

  • Andrea Medeiros Souza Universidade Miguel de Cervantes em convênio com a FUNIBER/SC
  • Diego Jacob Kurtz UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2016.v6n1.p47-59.339

Keywords:

, Knowledge Management. Knowledge. Socio-constructivist learning. Education.

Abstract

The present article deals with the theme of Knowledge Management and emphasizes the importance of its application in a School  in Recife, which uses the approach in the process of  teaching and learning according to  socio-constructivism . Through a case study, we tried  to create indicators for the creation of a Community of Practice in the institution, which already works elements geared towards Knowledge Management, by taking into account tacit knowledge. The article  aimed to verify the  current  situation of the educational institution and from the analysis of data collected applying the method Organizational Knowledge Assessment, and the three dimensions (people, processes and systems) reveal a partnership for the construction of knowledge. The  results of the research showed that it was possible to visualize the strengths and weaknesses for the implementation of a plan of Knowledge Management, related to work processes. The application of such plan,demands from senior management levels  commitment to the plan, awareness of the importance of deploying the tools of knowledge management not only in the sphere of practices, but also in the educational context, acting directly in the diagnostic process with collaborators. We conclude that the results of the research provide strong evidence of the dimensions of knowledge and guidance for the design of a Knowledge Management plan.

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Author Biographies

Andrea Medeiros Souza, Universidade Miguel de Cervantes em convênio com a FUNIBER/SC

Mestre em Direção Estratégica  pela Universidade Miguel de Cervantes em parceria com a Fundação Universitária Ibero- Americana (www.funiber.com) 2013. Especialista em Iniciativas Sociais (UFRJ) 2003. MBA Executivo em Gestão de Organizações Sociais (UFPE) 2000. Desenvolve atividades de Gestão de Conhecimento na organização e gestão educacional voltada para o terceiro setor.

Diego Jacob Kurtz, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC

Estudante em nível de Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento ( PPGEGC-UFSC) . Estudou Master em International Business - Wiesbaden Business School ( Winter Semester 2011). Mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC) 2011. Atua como pesquisador do Núcleo de Gestão para Sustentabilidade (www.ngs.ufsc.br). (NGS/EGC-UFSC) participante como Pesquisador Júnior do Projeto Dynamic SME . Desenvolve atividades relacionadas à area de Economia Verde, Gestão do Conhecimento, Redes Colaborativas, Capacidades Dinâmicas, Gestão de Projetos (conhecimento em PMBOK). Gestão por Processos e Supply Chain, com foco no desenvolvimento de Modelos de negócios inovadores para a criação de Valor Compartilhado. Coordena a área de Empresas Brasil na Fundação Universitária íbero Americana (www.funiber.org.br).

Published

2015-12-19

Issue

Section

Articles