Mapping the characteristics of transgender entrepreneurship in Brazil: a look at the EmpoderaTrans Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.v14.1840

Abstract

The objective of this article is to map the characteristics of transgender entrepreneurship in Brazil through the use of the EmpoderaTrans platform. This is a documentary, descriptive and exploratory research, with a mixed approach, involving analysis of the contents of the EmpoderaTrans platform in Brazil. The sample is made up of 92 businesses owned by transgender people. The data were tabulated with the Excel tool and presented through graphs and tables. The results showed that 66% of businesses run by transgender people are related to professional services, with the majority of services (31%) relating to graphic design and image and video editing businesses. In relation to the geographic reach of the 92 enterprises, 29 enterprises (32%) operate nationally via the internet and 16 (17%) operate in the city of São Paulo. The study contributes to expanding knowledge about transgender entrepreneurship, in addition to encouraging the creation of other social images about transgender people in Brazil who are resisting to occupy the most diverse social spaces, including entrepreneurship. The originality of the research lies in the incipience of studies on transgender entrepreneurship, therefore in the lack of knowledge of its characteristics and potential, in addition to encouraging the creation of other social images about trans people in Brazil who are resisting to occupy the most diverse social spaces, including entrepreneurship.

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Author Biographies

Juh Círico, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestra em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação e graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) com mobilidade internacional em Gestão pela Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (FEUC) em Portugal. Especialista nas áreas de Contabilidade; Gestão; Tecnologia e Educação. 

Akira Aikyo Galvão, Universidade de São Paulo

Mestranda em Administração - Universidade de São Paulo (USP). Possui MBA em Gestão de Pessoas e Liderança. É especialista em Antropologia; Psicanálise Clínica; Psicologia: Orientação Vocacional/Profissional e Terapia Cognitivo Comportamental de Alta Performance. Graduada em Gestão de Recursos Humanos; Administração; e Ciências Contábeis. 

Silvia Pereira de Castro Casa Nova, Universidade de São Paulo

Livre Docente - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade - USP, FEAC/USP. Pós-Doutorado na Université Laval (Canadá). Pós-Doutorado na University of Minnesota System (Estados Unidos). Pós-doutorado na Fundação Getulio Vargas (Brasil). Doutora em Controladoria e Contabilidade (USP). Mestra em Controladoria e Contabilidade (USP). Graduada em Administração Pública (FGV-SP). Professora titular da Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária (FEA) e professora do núcleo permanente do Programa de Pós-Graduação em Adminstração da Universidade de São Paulo (USP). 

Published

2024-06-11

Issue

Section

Articles