entrepreneurial university, as a social institution
DOI:
https://doi.org/10.22279/navus.v13.1807Abstract
This article aims to understand, theoretically, the dialogue between the university as a social institution and the concept of an entrepreneurial university. The university institution, with the process of commercialization of society, from the 90s onwards, with the advent of neoliberalism, has historically had a change in its role, becoming a protagonist in the stimulation and dissemination of entrepreneurship, contributing to a culture that values socio-economic criteria and applied knowledge. Antagonistically, even in the face of numerous structural and legitimacy challenges in the face of a commercialized society, the university has always been a social institution, as it constitutes a social practice that is based on public recognition of its legitimacy and its attributions. The present study is characterized by qualitative research, in terms of bibliographic and documentary means; and, in terms of purposes, descriptive and applied. The results indicate that the university as a social institution can be entrepreneurial and vice versa. To deny this relationship is to deny the relationship constituted and instituted by and with society and the university. The duality of the university's relationship with society, of denial and affirmation, constitutes the dialectic of its identity. The act of entrepreneurship is at the essence of the concept of innovating. Innovate for a more inclusive and reflective society in its essence. We cannot deny the reality we are part of, but we can change it and perhaps transform it, through a management practice that enhances the university as a social, inclusive and entrepreneurial practice, in its essence.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rúbia Sedemaka Silva Virgilio, André Lopes Fialho, Carla Cristina Dutra Burigo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O conteúdo da revista é de acesso público e gratuito, podendo ser compartilhado de acordo com os termos da Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 4.0 Brasil. Você tem a liberdade de compartilhar — copiar, distribuir e transmitir a obra, sob as seguintes condições:
a) Atribuição — a atribuição deve ser feita quando alguém compartilhar um de seus artigos e deve sempre citar o nome da revista e o endereço do conteúdo compartilhado.
b) Uso não-comercial — você não pode usar esta obra para fins comerciais.
c) Vedada à criação de obras derivadas — você não pode alterar, transformar ou criar em cima desta obra.
Ficando claro que:
Renúncia — qualquer das condições acima pode ser renunciada se você obtiver permissão do titular dos direitos autorais. Domínio Público — onde a obra ou qualquer de seus elementos estiver em domínio público sob o direito aplicável, esta condição não é, de maneira alguma, afetada pela licença.
Outros Direitos — os seguintes direitos não são, de maneira alguma, afetados pela licença:
- Limitações e exceções aos direitos autorais ou quaisquer usos livres aplicáveis;
- os direitos morais do autor;
- direitos que outras pessoas podem ter sobre a obra ou sobre a utilização da obra, tais como direitos de imagem ou privacidade.
Aviso — para qualquer reutilização ou distribuição, você deve deixar claro a terceiros os termos da licença a que se encontra submetida esta obra.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Navus: Revista de Gestão e Tecnologia que deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores.
As opiniões emitidas pelos autores nos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Esta obra está licenciada sob uma Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 4.0 Brasil.