Innovation in the knowledge management process with the use of a digital platform at the Santo Grão Company

Authors

  • Jennifer Alencar de Araújo Universidade Presbiteriana Mackenzie Centro de Ciências Sociais e Aplicadas Programa - Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios http://orcid.org/0000-0002-1572-0022
  • Marcos Antonio Franklin Universidade Presbiteriana Mackenzie Centro de Ciências Sociais e Aplicadas Programa - Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2022.v12.p01-17.1770

Keywords:

innovation, digital platform, knowledge management, process, business development.

Abstract

This technological article aims to present the implementation of the knowledge management process, developed in the company Santo Grão, through the application of a digital platform, Microsoft Sharepoint, which is considered innovative for the gourmet coffee segment. The strategy for the growth of the company is the expansion through franchising system. In this way, digital platform technology makes it possible to map the knowledge generated by the company in a structured and dynamic way. The methodology is based on Business Problem Solving procedure, that incorporates the development of practical and applied work. A qualitative approach was used and data collection was performed through the interview technique using a semi-structured script. The following results were verified: the delivery of a parameterized digital platform for knowledge management, already in operation, allowing the business to be leveraged according to its strategy; the applicability in the routines and procedures by current employees, general managers and partners, as well as futures franchisees, accelerating the learning process of how to manage a Santo Grão store; the knowledge mapping and recording process, as well as the constant information updating and its transmission among users; finally, financial gains were identified through the use of this platform, compared to the tool used previously.

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Author Biographies

Jennifer Alencar de Araújo, Universidade Presbiteriana Mackenzie Centro de Ciências Sociais e Aplicadas Programa - Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios

 

É mestre em administração do desenvolvimento de negócios, pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e graduada em administração de empresas pela Universidade Estadual do Maranhão. Atualmente é Senior Product Manager- Digital Product Specialist no Banco Itaú-Unibanco. Atuou a área de Inovação na Empresa Brasileira de Aeronáutica - Embraer. Tem experiência na área de administração e inovação.

Marcos Antonio Franklin, Universidade Presbiteriana Mackenzie Centro de Ciências Sociais e Aplicadas Programa - Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios

Experiência profissional na área de gestão da inovação e processos organizacionais. Doutor em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e mestre em Qualidade pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professor do núcleo docente permanente do Mestrado Profissional em Administração do Desenvolvimento de Negócios do Centro de Ciências Sociais e Aplicadas da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Desenvolve projetos de pesquisa aplicada em temas relacionados com gestão da inovação, sustentabilidade, redes, qualidade, ambiente e processos organizacionais. Têm publicações em congressos e revistas nacionais e internacionais nesses temas.

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Published

2022-07-26

Issue

Section

Articles