The antecedent elements of indebtedness and life satisfaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2021.v11.p01-18.1632

Keywords:

indebtedness, satisfaction with life, consumer behavior, hedonism, financial knowledge and skills.

Abstract

Studies show that times of crisis often result in major changes in society. From this perspective, when observing consumer behavior in the search for understanding and analyzing consumer indebtedness, it was necessary to take into account the individual elements (hedonism, theory of planned behavior, impulsiveness, financial factors, and materialism) that are presented in several studies explained here, as antecedents to indebtedness. In addition, the research also seeks to verify the possible impact of indebtedness on the life satisfaction of young Brazilian university students. Thus, an explanatory model was created and tested. Using a descriptive approach, a questionnaire was developed in the Google Forms tool. At the end of the survey which was carried out between August and November 2020 through dissemination in social media, a sample of 350 elements was obtained. Data analysis was performed using multivariate statistical techniques. The conclusion was that the level of knowledge and financial skills negatively impacts a person's debt potential and influences a more conscious attitude towards the use of credit, leading to smaller and short-term debt. It was also concluded that the level of concern about debt impacts satisfaction with one's own life.

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Author Biographies

Edione de Oliveira Neri, Pesquisa do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC.

Mestre em Administração pela Universidade FUMEC.

MBA em Auditoria e Controladoria pela Faculdade UNA de Sete Lagoas - MG. 

Bacharel em Administração pela Faculdade Cenecista de Sete Lagoas - MG.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Professor Permanente do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC. Professor Colaborador do Programa de Mestrado Profissional em Administração da Fundação Pedro Leopoldo - FPL

Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa - MG

Especialista em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC - MINAS

Mestre em Administração pela UFMG

Doutor em Administração pela UFMG

Professor Adjunto do Centro Universitário UNA nas áreas de Marketing e Planejamento Estratégico.

Professor do Mestrado Profissional de Administração do Centro Universitário UNA.

Cid Gonçalves Filho, Professor Permanente do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC.

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Bacharel em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

José Édson Lara, Professor Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Administração da Fundação Pedro Leopoldo - FPL

Doutorado em Economia de l´Empresa pela Universitat Autònoma de Barcelona, UAB, Espanha.

Mestre em Administração pela Fundação Getúlio Vargas - FGV/SP.

Bacharel em Administração pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativas Machado Sobrinho.

Nina Rosa da Silveira Cunha, Professora Titular da Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Doutora em Economia Rural pela Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Bacharel em Direito pela Universidade de Itauna - MG.

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Published

2021-10-18

Issue

Section

Articles