Video tutorials to support Knowledge Management in Higher Education Institutions: Proposal for a Development Model and a Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2021.v11.p01-19.1625

Keywords:

knowledge management, institutional processes, instructional teaching material, video tutorials.

Abstract

This paper describes a model for the development of educational videos based on Instructional Design and on the construction of video-based digital storytelling to support the knowledge management in a higher education institution, through the construction of video tutorials artifacts. For evaluation, a case study was carried out involving the Project Portal, where 07 video tutorials were developed with the objective of assisting teachers in the management of the processes of creation and maintenance of research, teaching and extension projects. The video tutorials were evaluated from two perspectives: with the educational technical-administrative staff responsible for the Project Offices of the different centers of the university; and, secondly, with teachers, the target audience for the videos produced. As a result, it can be highlighted that the technical staff considered that the use of video tutorials can efficiently enable the understanding of the university processes. They also positively evaluated the videos produced, with regard to technical and content perspectives, which can be attributed as a result of using a systematic production model. From the teachers' point of view, the results show that they were able to resolve their issues, quickly assimilating the instructions of the videos, indicating their efficiency and effectiveness. It is noteworthy that the video tutorials have already been viewed by around 4600 users, which demonstrates the reach that this type of resource can have for the generation and sharing of knowledge within an educational organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lovaina Aparecida Batista Ribeiro Menin, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Secretária-Executiva na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, desenvolvendo atividades no Gabinete de Projetos junto à Direção do Centro de Ciências Sociais e Humanas - CCSH. Mestra em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER/UFSM). 

Taís Fim Alberti, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora Associada do Departamento de Psicologia, do Centro de Ciências Sociais e Humanas/CCSH/UFSM. Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER), do Centro de Educação/UFSM. Doutora em Educação.

Giliane Bernardi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora Associada do Departamento de Computação Aplicada do Centro de Tecnologia/CT/UFSM. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede - PPGTER, do Centro de Educação/CE/UFSM. Doutora em Informática na Educação. 

Andre Zanki Cordenonsi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professor Associado do Departamento de Arquivologia, do Centro de Ciências Sociais e Humanas/CCSH/UFSM. Docente do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER), do Centro de Educação/UFSM e do Programa de Pós-Graduação Patrimônio Cultural. Doutor em Informática na Educação.

References

AMANTE, Claudio José; PETRI, Cristiele Aparecida. Técnicas e Ferramentas de Gestão do Conhecimento & Inovação: O caso do Instituto Federal de Santa Catarina. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 17., 2017, Mar del Plata, Argentina. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/25876. Acesso em: 15 set. 2021.

ARPACI, Ibrahim. Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management. Computers in Human Behavior, v. 70, p. 382-390, 2017.

BAHIA, Ana Beatriz.; SILVA, Andreza Regina Lopes da. Modelo de produção de vídeo didático para EaD. RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 1, p. 1-10, jul. 2017.

BARRÉRE, Eduardo. Videoaulas: aspectos técnicos, pedagógicos, aplicações e bricolagem. In: JORNADA DE ATUALIZAÇÃO EM INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 1., 2014, Dourados, MS. Anais[...]. Dourados: SBC, 2014. p. 70-105. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/pie/article/view/3154/2668. Acesso em: 15 set. 2021.

BITKOWSKA, Agnieszka. The orientation of business process management toward the creation of knowledge in enterprises. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, v. 25, n. 1, p. 43-57, 2015.

BUKOWITZ, Wendi. R.; WILLIAMS, Ruth L. Manual de gestão do conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

BRANCH, Robert Maribe. Instructional design: The ADDIE approach. Alemanha: Springer Science & Business Media, 2009.

COSTA, Maria Tereza Pires; MOREIRA, Elzeni Alves. Gestão e mapeamento de processos nas instituições públicas: um estudo de caso em uma Universidade Federal. GUAL, Florianópolis, v. 11, n. 1, p.162-183, 2018.

CUFFA, Denise de; COSTA, Rejane Costa; VIANNA, Cleverson Tabajara; TRZECIAK, Dorzeli Salete; GAUTHIER, Fernando Ostuni. Diagnóstico de gestão do conhecimento: o caso de uma organização de pesquisa e desenvolvimento. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 40-50, abr./jun. 2019.

DIAS, Almerinda Bianca Bez Batti; HEIZEN, Daiane Aparecida de Melo. Criação e Gestão do Conhecimento em uma instituição de ensino superior em Santa Catarina na perspectiva de Lustri, Miura e Takahachi. Principia, João Pessoa, n. 41, p. 67-74, 2018.

FIALHO, Francisco Antônio Pereira; MACEDO, Marcelo; SANTOS, Neri dos; MITIDIERI, Tibério da Costa. Gestão do conhecimento e aprendizagem: as estratégias competitivas da sociedade pós-industrial. Florianópolis: Visual Books, 2006.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson, 2008.

FILATRO, Andrea.; CAIRO, Sabrina. Produção de Conteúdos Educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

GONZALEZ, Rodrigo Valio Dominguez; MARTINS, Manoel Fernando. O Processo de Gestão do Conhecimento: uma pesquisa teórico-conceitual. Gest. Prod., São Carlos, v. 24, n. 2, p. 248-265, 2017.

KAEOPHANUEK, Siriwatchana; NA-SONGKHLA, Jaitip; NILSOOK, Prachyanun. A Learning Process Model to Enhance Digital Literacy using Critical Inquiry through Digital Storytelling (CIDST). International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 14, n. 3, p. 22-37, 2019.

MENIN, Lovaina Aparecida Batista Ribeiro. Produção de Videotutoriais como apoio a Gestão do Portal de Projetos SIE - WEB da UFSM. 2019. 191 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

PEREIRA, Rafael Morais; CASTRO, Sabrina Olimpio Caldas de; MARQUES, Humberto Rodrigues; BOTELHO, Luciano Henrique Fialho; SILVA, Thaís Santos; FREITAS, Alan Ferreira de. A Informatização de Processos em Instituições Públicas: o caso da Universidade Federal de Viçosa. Navus, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 17-29, 2016.

PETROVIĆ, Marijana; RAJIN, Danica; STOJILJKOVIĆ, Aleksandra. Knowledge management as the foundation of business process management – an overview of the relevant literature. Journal of Process Management – New Technologies, v. 7, n. 3, p. 72-80, 2019.

RIBEIRO, Jurema Suely de Araújo Nery; SOARES, Marco Antônio Calijorne; JURZA, Paulo Henrique; ZIVIANI, Fabricio; NEVES, Jorge Tadeu de Ramos. Gestão do conhecimento e desempenho Organizacional: integração dinâmica entre competências e recursos. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 7, Número Especial, p. 4-17, mar. 2017.

ROCHA, Karla Marques da; ZIMMERMANN, Angelita; PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira. Desafios e Perspectivas da Gestão e Desenvolvimento do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede – Universidade Federal de Santa Maria. Revista Tecnologias Educacionais em Rede – ReTER, v. 2, n. 1, p. 1-11, 2021.

ROQUE, Gabriela Rocha; SILVA, Isabela Nardi; BILESSIMO, Simone Meister Sommer; SILVA, Juarez Bento; ALVES, João Bosco da Mota; ALVES, Gustavo Ribeiro da Costa. Construção do Modelo SECI no Projeto VISIR+: um estudo de caso das práticas e iniciativas de compartilhamento de conhecimento interorganizacional. In: XLVI CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 46., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: COGENGE, 2018. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/13446/1/COM_GustavoAlves_2018_1.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

SCHMIDT, Margarita. Cine y vídeo educativo: selección y diseño. Madri: Ministerio de Educación y Ciencia, 1987.

SGOTTI, Rogério Ferreira; ZUIN, Luís Fernando Soares. Gestão do Conhecimento na Pesquisa Científica: uma perspectiva dialógica e experiencial. In: ZUIN, Luís Fernando Soares (org.). A linguagem como atividade constitutiva nos processos de ensino-aprendizado nas organizações. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 109-127.

SOUZA, Jano Moreira; SAMPAIO, Jonice de Oliveira; COSTA, Viviane Cunha Farias; ESTEVES, Maria Gilda Pimentel. Gestão do conhecimento e memória de grupo. In: PIMENTEL, Mariano, FUKS, Hugo (org.) Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro : Elsevier, 2011. cap. 13.

SPITZCOVSKY, Celso. Direito Administrativo Esquematizado. São Paulo : Saraiva Educação, 2019.

TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro Nonaka. Gestão do conhecimento. Porto Alegre : Bookman, 2008.

TOMOMITSU, Henrique Takashi Adati; CARVALHO, Marly Monteiro de; MORAES, Renato de Oliveira. A evolução da relação entre a gestão de projetos e a gestão do conhecimento: um estudo bibliométrico. Gest. Prod., São Carlos, v. 25, n. 2, p. 354-369, 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Plano de Desenvolvimento Institucional 2016-2026. Santa Maria: UFSM, 2016. Disponível em: https://www.ufsm.br/pro-reitorias/proplan/pdi/. Acesso em: 15 set. 2021.

VASCONCELOS, Eduardo Mourão. Complexidade e pesquisa interdisciplinar: epistemologia e metodologia operativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VIEIRA, Carla de Cássia Nardelli; PADILHA, Carolina Klein; MACHADO, Denise Del Prá Netto; CARVALHO, Luciano de Castro. Processos de gestão do conhecimento no ensino superior: estudo em uma universidade de Santa Catarina. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 11, n. 4, p. 104-119, 2017.

WEI, Y.; MIRAGLIA, S. Organizational culture and knowledge transfer in project-based organizations: Theoretical insights from a Chinese construction firm. International Journal of Project Management, v. 35, n. 4, p. 571–585, 2017.

ZANUZZO, Lenir Terezinha; BESEN, Jaqueline; SANTOS, Jaqueline Besen; MUSSI, Clarissa Carneiro, de LIMA, Maurício Andrade. Compartilhamento do conhecimento: um estudo de caso no Instituto Federal de Santa Catarina. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, v. 9, n. 4, p. 177-194, 2019.

Published

2021-09-15

Issue

Section

Articles