The profile of public accountants and of institutions of the Federal Education Network in face of NBC TSP according to Suchman's legitimacy strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2021.v11.p01-14.1578

Keywords:

NBC TSP. Federal education network. Legitimacy Theory. Suchman's Legitimacy Strategies.

Abstract

The article aims to identify the correlation between the individual characteristics (gender, age and time in the accounting sector) and organizational (type of institution) characteristics of public accountants against the NBC TSP requirements, taking into account Suchman's legitimacy strategies. Therefore, the study applies correlation tests and correspondence analysis. The rationale is based on the Theory of Legitimacy and a review of the literature on Brazilian accounting standards applied to the public sector (NBC TSP). The sample includes public accountants from universities and federal institutes. Data were collected via a survey and analyzed using quantitative approaches (Spearman Correlation and Correspondence Analysis). The findings allow us to conclude that there are small differences and similarities in the perceptions of Suchman's legitimacy strategies used by public accountants, depending on their individual and organizational characteristics. All three types are correlated. High perceptions of cognitive and moral legitimacy (accountants "looking out") tend to be closer together, along with average proximity to pragmatic legitimacy (society "looking" inward), in the intent of accountants to demonstrate the legitimacy of NBC TSC to the public. Survey results provide insights and contributions to organizational theory and practice.

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Author Biographies

Alex Sandro Rodrigues Martins, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Contabilidade. Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Anderson Betti Frare, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Contabilidade. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e Mestre em COntabilidade pela Universidade Federal do Rio Grande

Alexandre Costa Quintana, Universidade Federal do Rio Grande

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente é professor da Universidade Federal do Rio Grande(FURG) e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade - Mestrado Acadêmico. Autor dos Livros: Fluxo de Caixa: Demonstrações Contábeis; Contabilidade Pública e Exame de Suficiência do CFC Comentado. Tem experiência na área de Contabilidade, com ênfase em Contabilidade Pública e Educação em Contabilidade, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade aplicada ao setor público, transparência, tecnologias educacionais, pesquisa em contabilidade, organizações do terceiro setor e demonstração dos fluxos de caixa.

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Published

2021-07-28

Issue

Section

Articles