Infodemic, misinformation and the performative statements: how publishers can face such problems

Authors

  • Eli Lopes da Silva
  • Nadi Helena Presser

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2021.v11.p01-07.1501

Keywords:

Infodemic. Disinformation. Performative statements. Parresia. Ethics and integrity.

Abstract

In this editorial, we seek to address the phenomenon of disinformation as something that endangers democratic regimes themselves. The ease of production and dissemination of information, provided mainly by access to the internet and technologies that use it, allows large volumes of information, both true and false, to circulate freely through networks. We approach the phenomenon of disinformation as opposed to parresia. We indicate the seriousness of disinformation not only because of the falsehood it carries, but also because of the difficulty of removing it over time. We highlight the problem of the subject using his Statute to pronounce performative statements in favor of disinformation. As a contribution that we bring some notes for the editors of scientific journals to combat the problems arising from infodemic, misinformation and performative statements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eli Lopes da Silva

Doutor em Educação (UFSC).

Professor da Faculdade Senac Florianópolis (Senac/SC) e Centro Universitário Municipal de São José (USJ).

Membro do Conselho Deliberativo (período 2020-2024) da Associação Brasileira de Editores Científicos - ABEC Brasil.

Editor Científico da Revista Navus - Gestão e Tecnologia.

Nadi Helena Presser

Pós doutorado (2016) em Ciência da Informação pela Universidade Carlos III de Madri - Espanha.

Professora Associada da Universidade Federal de Pernambuco, com atuação na graduação e no programa de pós-graduação stricto sensu na área da Ciência da Informação e no Mestrado Profissional em Desenvolvimento e Gestão Pública .

Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFPE.

Editora Científica da Revista Navus - Gestão e Tecnologia.

Líder do grupo de pesquisa Prospecção e Práxis em Gestão da Informação. 

References

AKERS, John et al. Tehcnology-Enabled Disinformation: Summary, Lessons, and Recommendations. [2018]. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1812.09383.pdf. Acesso em: 29 dez. 2020.

CASRAI. CRediT – Contributor Roles Taxonomy. Disponível em: https://casrai.org/credit/. Acesso em: 2 jan. 2021.

DGC. Departament of Global Communcations. UM tackles ‘infodemic’ of misinformation and cybercrime in COVID-19 crisis. [2020]. Disponível em: https://www.un.org/en/un-coronavirus-communications-team/un-tackling-%E2%80%98infodemic%E2%80%99-misinformation-and-cybercrime-covid-19. Acesso em: 30 dez. 2020.

EUROPEAN COMISSION. Code of Practice on Disinformation. [2018]. Disponível em: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/code-practice-disinformation. Acesso em: 2 jan. 2021.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

LEWANDOWSKY, Stephan et al. Misinformation and Its Correction: Continued Influence and Successful Debiasing. Association for Psichological Science, v. 13, n. 3, p. 106-131, Sept. 2012.

MATIAS-GUIU, J. El papel del editor de uma revista científica durante a pandemia del Covid-19. Neurología, v. 35, n. 4, p. 223-225, May 2020.

MURIEL TORRADO, Enrique. A ética do profissional da (des)informação. [2020]. Disponível em: https://enriquemuriel.prof.ufsc.br/a-etica-do-profissional-da-desinformacao-video/. Acesso em: 2 jan. 2021. [vídeo].

RECUERO, Raquel; SOARES, Felipe; ZAGO, Gabriela. Polarização, hiperpartidarismo e câmaras de eco: como circula a desinformação sobre COVID-19 no Twitter. SciELO Preprints, ago. 2020. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1154/1740. Acesso em: 2 jan. 2021. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.1154.

SCHWARZ, Norbert; JALBERT, Madeline. When (fake) News feels true. In: GREINFENEDER, Raine et al. The Psycology of Fake News: accepting, sharing, and correcting misinformation. London: Routledge Taylor & Francis Group, 2021. E-book. cap. 5.

STARBIRD, Kate. How to cope with an infodemic. [2010]. Disponível em: https://www.brookings.edu/techstream/how-to-cope-with-an-infodemic/. Acesso em: 30 dez. 2020.

THE LANCET. COVID-19: a stress test for trust in Science. The Lancet, v. 396, n. 10.254, p. 799, 19 Sept. 2020.

Published

2021-01-04

Issue

Section

Editorial