Organizational Learning Culture and Adoption of New Educational Technologies in a Higher Education Institution in Castanhal - Pará, Brazil

Authors

  • Eliane Seabra Paes Leal Universidade da Amazônia
  • Fernando Antônio Colares Palácios Universidade da Amazônia / Universidade do Estado do Pará
  • Patrícia Helena Martins Nazareth Universidade da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2020.v10.p01-18.1281

Keywords:

Organizational Learning. Educational technologies. Learning Culture. Higher education institutions.

Abstract

The research aims to analyze the relationship between the culture of organizational learning and the adoption of new technologies in higher education institutions - HEI. Specifically, it seeks to identify elements of organizational learning culture, how new technologies are used by professors and what strategies are used by managers in the mobilization of this process. The study was carried out in a private HEI, located in the state of Pará, from May 31 to June 19, 2019. In a qualitative and quantitative approach, an exploratory research was carried out, with the professors of the research unit as subjects. In the methodological procedures, a simplified version of the instrument Dimensions of the Learning Organization Questionnaire – DLOQ-A, was used to identify the elements of learning culture. With these elements, a general learning culture index of 4.99 was obtained, on a scale of 1 to 6, which were captured by 7 dimensions, with “Opportunities for continuous learning” being the dimension with the most prominence. As a result of the use of new educational technologies, positive results were obtained as regards the interest of teachers and students, who, despite not having an ideal technological structure, make good use of the available resources. A positive relationship was observed between the dimensions of organizational learning culture and the adoption of new educational technologies by professors in the researched HEI. However, there is still a need for the HEI studied to adapt its technological structure to a more effective use of new technologies in the pedagogical practices of professors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONELLO, Claudia Simone. A metamorfose da aprendizagem organizacional: uma revisão crítica. In: RUAS, Roberto Lima; ANTONELLO, Claudia Simone; BOFF, Luiz Henrique. (org.). Aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 12-33.

ANTONELLO, Claudia Simone; GODOY, Arilda Schmidt. A Encruzilhada da Aprendizagem Organizacional: uma Visão Multiparadigmática. Revista de Administração Contemporânea, v. 14, n. 2, p. 310-332, 2010.

BLANCO, Elias; SILVA, Bento. Tecnologia Educativa em Portugal: Conceito, Origens, Evolução, Áreas de intervenção e Investigação. Revista Portuguesa de Educação, v. 6, p. 37-55, 1993.

BOMFIN, David Ferreira. Aprendizagem organizacional: contribuições para o gestor no contexto das instituições educacionais. Revista Gestão & Tecnologia, v. 6, n. 2, p. 1-26, 2006.

COOK, Scott; YANOW, Dvora. Culture and organizational learning. Journal of Management Inquiry, v. 2, n. 4, p. 373-390, 1993.

COTO, Mayela; COLLAZOS, César A.; MORA-RIVERA, Sonis. Modelo colaborativo e onipresente para apoiar os processos de ensino-aprendizagem no nível Ibero-americano. Revista de Educação a Distância, n. 48, p. 1-30, 2016.

EDMUNDS, Rob; THORPE, Mary; CONOLE, Grainne. Student attitudes towards and use of ICT in course study, work and social activity: A technology acceptance model approach. British Journal of Educational Technology, v. 43, n. 1, p. 71–84, 2012.

FERREIRA, Germânia Kelly Furtado; SILVA, Bento Duarte da. Formação Continuada de Professores para o Uso Das Tecnologias Educativas: Entre a Intenção e a Execução. Seminário Web Currículo, 4; Encontro de Pesquisadores em Currículo, 12., 2015. São Paulo, Anais [...] São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015.

GARVIN, David A. Building a Learning Organization. Harvard Business Review, v. 71, n. 4, p. 78-91, 1993.

GRANT, Robert. Towards a Knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, v. 17, p. 109-122, 1996.

KARAWEJCZYK, Tamara Cecília. A Articulação da Mudança e Aprendizagem Organizacional em Uma Instituição de Ensino Superior: Uma Contribuição para o Entendimento Deste Fenômeno Organizacional. 2005. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

LAMES, Liliane Costa Jacobs. Docência no Ensino Superior: O Uso das Mídias Digitais Como Estratégia Pedagógica. 2011. Dissertação (Mestrado) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo, 2011.

LE BOTERF, Guy. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LOPEZ, Maria Assunção Romero. European Higher Education Area-Driven Educational Innovation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 237, p. 1505-1512, 2017.

LYLIS, Marjorie A.; EASTERBY-SMITH, Mark. Organizational learning and knowledge management: agendas for future research. In: EASTERBY-SMITH, Mark; LYLIS, Marjorie A. (org.) The Blackwell Handbook of organization learning and knowledge management. London: Blackwell, 2003. p. 639-652.

MARSICK, Victoria; WATKINS, Karen E. Demonstrating the value of an organization’s learning culture: The dimensions of the learning organization questionnaire. Advances in developing Human Resources, v. 5, n. 2, p. 132-151, 2003.

MENEZES, Elizabeth; GUIMARÃES, Tomas; BIDO, Diógenes. Dimensões da Aprendizagem em organizações validação do Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ) no contexto brasileiro. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, n. 2, p. 4-29, 2011.

NORASHIKIN, Hussein; ISHAK, Noormala Amir. Human resource practice and organizational learning capability: A proposed framework. In: HUMAN RESOURCE MANAGEMENT CONFERENCE, 3., 2006, Langkawi, Malaysia. Proceedings […]. Langkawi, Malaysia: Universiti Utara Malaysia, 2006.

NORASHIKIN, Hussein; MOHAMAD, Amnah; NOORDINA, Fauziah; ISHAK, Noormala Amir. Learning Organization and its Effect on Organizational Performance and Organizational Innovativeness: A Proposed Framework for Malaysian Public Institutions of Higher Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 130, p. 299-304, 2014.

OLIVEIRA, Alessandro Silva Sousa. Processo de Aprendizagem Organizacional em Eventos Raros: Estudo de caso em uma Organização Privada de Educação Superior. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós Graduação em Administração, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

OLIVEIRA, Lino; MOREIRA, Fernando. Integração de sistemas de aprendizado pessoal de aplicações Web 2.0 e sistemas de gerenciamento de conteúdo. In: European Conference on Knowledge Management, 11., 2010. Vila Nova de Famalição. Anais [...] Vila Nova de Famalição: ECKM, 2010.

PATRIOTTA, Gerardo. Organizational knowledge in the making: how firms create, use, and institutionalize knowledge. United States: Oxford University Press, 2003.

PRANGE, Christiane. Organizational Learning – Desperately Seeking Theory?. In: EASTERBY-SMITH, Mark et al. (org.) Organizational Learning and the Learning Organization: Developments in Theory and Practice. São Paulo: Atlas, 2001. p. 411-463.

RAMIZARA, Gabriel M.; CALLAZOSA, Cesar A.; MOREIRA, Fernando. All-Learning: o estado da arte dos modelos e as metodologias educativas com as TIC. Telemática e Informática, v. 35, p. 1944 – 95, 2018.

REZENDE, Flavia. As Novas Tecnologias na Prática Pedagógica Sob a Perspectiva Construtivista. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 70-87, 2002.

SILVA, Marco Antonio Batista; LEITE, Nildes R. Pitombo. Aprendizagem e Mudança Organizacional em uma Instituição de Ensino Superior em Administração. Revista Eletrônica de Administração, v. 20, n. 1, p. 195-224, 2014.

SILVA, Marco Antonio Batista. Aprendizagem e Mudança Organizacional em uma Instituição de Ensino Superior em Administração. 2011. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.

TAKAHASHI, Adriana Roseli Wünsch; FISCHER, André Luiz. Processos de aprendizagem organizacional no desenvolvimento de competências em instituições de ensino superior para a oferta de cursos superiores de tecnologia [CSTS]. Rev. adm. contemp., Curitiba , v. 14, n. 5, p. 818-835, Oct. 2010.

VILLARDI, Beatriz Quiroz. Aprendizagem Coletiva numa IES privada: Um arcabouço analítico dos microprocessos de Emocionalidade e Poder dos docentes que ensinam e pesquisam na graduação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 33., 2009. São Paulo. Anais [...] Maringá: ANPAD, 2009.

WATKINS, Karen E.; MARSICK, Victoria J. Sculpting the learning organization: Lessons in the art and science of systemic change. San Francisco: Jossey-Bass, 1993. 298 p.

YANG, Baiyin. Identifying valid and reliable measures for dimensions of a learning culture. Developing Human Resources, v. 5, n. 2, p. 152-162, 2003.

YEUNG, Arthur K.; ULRICH, David O.; NASON, Stephen W.; VON GLINOW, Mary Ann. Organizational Learning Capability. New York: Oxford University Press, 1999. 232 p.

Published

2020-08-21

Issue

Section

Articles