Spontaneous media in entertainment: A case study from The Umbrella Academy series

Authors

  • Josi Nicoski Flores Faculdade SATC
  • Diego Piovesan Medeiros Faculdade SATC

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2020.v10.p01-23.1065

Keywords:

Entertainment. Touchpoints. Spontaneous media.

Abstract

This work seeks to identify how spontaneous media generated by fans of an entertainment product can give it amplitude, using The Umbrella Academy series as a case study. As theoretical reference we used studies on the types of media, entertainment, the definition of touchpoints and how they appear in entertainment, as well as consumer behavior, covering the consumer as a fan, according to authors such as Kotler (2000), Wheeler (2012) and Jenkins (2009). The analysis seeks to identify different types of spontaneous media, publications and actions generated by the audience of the series on the Internet, in different social media, relating them as touchpoints of the series. The result of the analysis that is composed of the survey of proprietary and paid media used by Netflix for the dissemination of the series, and also the spontaneous media generated by fans, reinforces the relationship of touchpoints to the entertainment product, expanding the reach of its dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josi Nicoski Flores, Faculdade SATC

Graduanda do curso Publicidade e Propaganda da Faculdade SATC.

Diego Piovesan Medeiros, Faculdade SATC

Doutor em Design, professor acadêmico na Faculdade SATC

References

AL. I think we're alone now. Depok, 23 de fev. 2019. Instagram: @altheweirdguy. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BuN9xyDAoei/. Acesso em: 4 maio 2019.

BAN. Cosplay dos personagens de The Umbrella Academy. Carolina do Norte, 29 de mar. 2019. Instagram: @ban.cos. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BvmwqBCH29m/. Acesso em: 4 maio 2019.

BLUME, Marcelo. Promoção, propaganda e mídia. Ijuí: Editora Unijuí, 2009. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/195/Promo%C3%A7%C3%A3o,%20propaganda%20e%20m%C3%ADdia.pdf?sequence=1 Acesso em: 17 mar. 2019.

CANFIELD, Daniel de Salles; GALLON, Shalimar; CORTE, Vitor Francisco Dalla. O Design Thinking na jornada do consumidor em uma steakhouse no Brasil. Piracicaba: Caderno Profissional de Marketing - UNIMEP, 2017. Disponível em: https://www.cadernomarketingunimep.com.br/ojs/index.php/cadprofmkt/article/view/79/89. Acesso em: 8 abr. 2019.

CHINEM, Rivaldo. Marketing e divulgação da pequena empresa: como o pequeno e o microempresário podem chegar à mídia. São Paulo: Senac, 2017. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=gsk-DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 13 de março de 2019.

CINEMA, Adoro. The Umbrella Academy: Poster. [S. l.: s. n.], 9. dez. 2018 Disponível em: http://www.adorocinema.com/series/serie-22367/foto- detalhada/?cmediafile=21576648. Acesso em: 5 maio 2019.

COVRE, Giulia. The Umbrella Academy. [S. l.: s. n.], 6 jul. 2017. Disponível em: https://www.papelpop.com/2017/07/hq-de-gerard-way-do-my-chemical-romance-pode- virar-serie-da-netflix/the-umbrella-academy/. Acesso em: 5 maio 2019.

DICIO. Dicionário Online de Português, definições e significados de mais de 400 mil palavras. Todas as palavras de A a Z. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ Acesso em: 11 abr. 2019.

DWIMPLEPEEN. Hello Goodbye. Alemanha, Nova Jersey, 14 de mar. 2019. Instagram: @genovere. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BvAJKTHHzSc/. Acesso em: 4 maio 2019.

ESTRADA, Carmen Valentina. Umbrella Fam. Montreal, 10 mar. 2019. Instagram: @carmenvalentina. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Bu1mqGHlQ9X/. Acesso em: 4 maio 2019.

FACEBOOK. The Umbrella Academy - Pesquisa do Facebook. 2019. Disponível em: https://www.facebook.com/search/groups/?q=the%20umbrella%20academy&epa=SERP_TAB. Acesso em: 4 maio 2019.

FERRARI, Pollyana. A força da Mídia Social: interface e linguagem jornalística no ambiente digital. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.

GANIKO, Priscila. Umbrella Academy ganha novos pôsteres focados em personagens: Nove pôsteres no total. [S. l.: s. n.], 5 out. 2018. Disponível em: https://jovemnerd.com.br/nerdbunker/umbrella-academy-posteres/. Acesso em: 28 abr. 2019.

GASPARY, Marianne Barbosa. Design de pontos de contato: a experiência de marca na área de moda. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/95530. Acesso em: 8 abr. 2019.

GOOGLE TRENDS. Pesquisa do termo “The Umbrella Academy”. Disponível em: https://trends.google.com/trends/explore?date=2018-01-12%202019-03-31&q=The%20Umbrella%20Academy. Acesso em: 28 abr. 2019.

IGN. Umbrella Academy: What Happened to Ben?. 2019. (6m13s). Disponível em: https://youtu.be/ZwP3Ukq_KFQ. Acesso em: 4 maio. 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JHU. Ilustração do personagem Cinco da série The Umbrella Academy. Rússia, 6 de mar. 2019. Instagram: @jhuffizi. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BurY_psF9dc/. Acesso em: 4 amio 2019.

JORDAN, Peter. Umbrella Academy: Netflix não precisa da Marvel. 2019. (9m55s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TIvor5OooFE&t=3s. Acesso em: 4 maio 2019.

KOTLER, Philip. Administração de marketing: a edição do novo milênio. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 3.0. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

KREUSER, Natalia. The Umbrella Academy Final Explicado + 2ª Temporada. 2019. (5m14s). Disponível em: https://youtu.be/qZMHY-rkDjQ. Acesso em: 4 maio 2019.

MIKA. Best. Funeral. Ever. Chicago, 25 de mar. 2019. Instagram: @_putrid. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BvcGWXqDwPA/. Acesso em: 4 maio 2019.

ONESMOLHURT. Hello Goodbye. Alemanha, 9 de mar. 2019. Instagram: @onesmolhurt. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BuzP3Fcnzks/. Acesso em: 4 maio 2019.

PALACIOS, Fernando. TERENZZO, Martha. O guia completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016.

PEREIRA, Vinicius Andrade. Entretenimento como Linguagem e Multissensorialidade na Comunicação Contemporânea. Manaus: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2013. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-1691-1.pdf. Acesso em: 17 mar. 2019.

PRICEWATERHOUSECOOPERS BRASIL. 19° Pesquisa Global de Entretenimento e Mídia 2018-2022. Brasil, 2018.Disponível em: https://www.pwc.com.br/pt/outlook-18.html. Acesso em: 01 abr. 2019.

RAUEN, Fábio José. Roteiros de iniciação científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: UNISUL, 2015.

ROCHA, Rose de Melo; CASTRO, Gisela G. S.. Cultura da mídia, cultura do consumo: imagem e espetáculo no discurso pós-moderno. Rio de Janeiro: Revista LOGOS, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/361. Acesso em: 23 mar. 2019.

SABBAGA, Julia. The Umbrella Academy | Jogadora Marta entra para família em comercial. 20 de fev.2019. Disponível: https://www.omelete.com.br/series-tv/the-umbrella-academy-jogadora-marta-entra-para-familia-em-comercial. Acesso em: 28 abr. 2019.

SCHIFFMAN, Leon G. KANUK, Leslie Lazar. Comportamento do consumidor. Rio de Janeiro: LTC - Livros Técnicos e Científicos Editora S.A., 2000.

SERY. Ilustração do personagem Seis da série The Umbrella Academy. Depok, 19 de fev. 2019. Instagram: @ghostdog.s. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BuFHK39HgEN/. Acesso em: 4 de mai. 2019.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a Midia?. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 1999.

STAR WARS. Meet the winners of the Star Wars fan awards 2018!. 12 de dez. 2019. Disponível em: https://www.starwars.com/news/meet-the-winners-of-the-star-wars-fan-awards-2018. Acesso em: 28 abr. 2019.

THIEL, Cristiane Rocha. Leads: Mídia Própria, Paga e Espontânea. 2019. Disponível em: https://cristianethiel.com.br/leads-midia-propria-paga-e-espontanea/. Acesso em: 17 mar. 2019.

THE UMBRELLA ACADEMY. Instagram: @umbrellaacad. 2019. Disponível em: https://www.instagram.com/umbrellaacad/. Acesso em: 8 abr. 2019.

THETHINGS. The Umbrella Academy The Biggest Differences Between The Netflix Show And The Comics. 2019. (6m42s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DiduN9NFhms&t. Acesso em: 4 maio 2019.

UMBRELLA ACADEMY. Twitter: @UmbrellaAcad. 2019. Disponível em: https://twitter.com/UmbrellaAcad. Acesso em: 8 abr. 2019.

UMBRELLA ACADEMY. Facebook: Umbrella Academy. 2019. Disponível em: https://www.facebook.com/NetflixUmbrellaAcademy/. Acesso em: 8 abr. 2019.

UNILEVER. Unilever Brasil. 2019. Página inicial. Disponível em: https://www.unilever.com.br/. Acesso em: 17 mar. 2019.

UOL. Nada de pausa: post misterioso de Marta não passa de ação da Netflix. São Paulo, 20 de fev. 2019. Disponível em: https://www.uol.com.br/esporte/futebol/ultimas-noticias/2019/02/20/nada-de-pausa-post-misterioso-de-marta-nao-passa-de-acao-da-netflix.htm. Acesso em: 28 abr. 2019.

VERONEZZI, José Carlos. Mídia de A a Z: conceitos, critérios e fórmulas dos 60 principais termos de mídia. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.

WHEELER, Alina. Design de identidade da marca. Porto Alegre: Bookman, 2012.

XAVIER, Adilson. Storytelling. 1. ed. Rio de Janeiro: BestSeller, 2015.

Published

2020-01-29

Issue

Section

Articles