Manufacturer and retailer relationship: a qualitative and comparative study in the automotive sector

Authors

  • Laudelino Siqueira Amaral Sanematsu Universidade Metodista de São Paulo
  • Ana Rosa da Silva Universidade Metodista de São Paulo
  • Almir Martins Vieira Universidade Metodista de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2016.v6n3.p56-69.384

Keywords:

manufacturer, strategic alliance, retail.

Abstract

This paper aims to analyze and present the different approaches of strategic alliance between manufacturer and retailer from 1995 to 2015, from the manufacturer`s perspective. As a conceptual field, the assumptions of Coghlan et al. (2012) about the marketing scenario have been taken as the main contribution. Also, the work of Frazier (1999) about distribution channels has guided the research as a theoretical background. With a qualitative approach, this exploratory study made use of interviews and documents as data sources. The results showed that, in the scenario studied, the manufacturer values the culture of comprehension, respect and trust while others tend not to do the same. As conclusions, the study allows some inferences such as, for the retailer, financial reward does not play a fundamental role in strategic alliance when compared to support, partnership and reliability. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laudelino Siqueira Amaral Sanematsu, Universidade Metodista de São Paulo

Mestrando em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo

Ana Rosa da Silva, Universidade Metodista de São Paulo

Mestranda em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo

Almir Martins Vieira, Universidade Metodista de São Paulo

Doutor em Educação pela UNESP (2007); mestre (2001) e graduado (1996) em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo

Coordenador e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Metodista de São Paulo

References

Ansoff, I. (1988). Corporate strategy. London: Penguin Books.

Ballou, R. H. (1993). Logística empresarial. São Paulo: Atlas.

Berkowitz, E. N. (2003). Marketing. Rio de Janeiro: LTC.

Blythe, J., & Zimmerman, A. (2005). Business-to-business marketing management: a global perspective. London: Thomson Learning.

Cassell, C., & Symon, G. (2004). Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research. London: Sage Publications.

Churchill Jr., G. A., & Peter, J. P. (2000). Marketing: criando valor para o cliente. São Paulo: Saraiva.

Coelho, F., & Easingwood, C. (2007). An exploratory study into the drivers of channel change. European Journal of Marketing, 42(9), 1005-1022.

Coughlan, A. T., Anderson, E., Stern, L. W., & El-Ansary, A. I. (2012). Canais de marketing. São Paulo: Pearson Education.

Dickson, P. R. (2001). Introdução ao marketing: In M. R. Czinkota (Ed.), Marketing: as melhores práticas (Parte 1). Porto Alegre: Bookman.

Frazier, G. L. (1999). Organizing and Managing Channels of Distribution. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(2), 226-240.

Fein, A. J., & Jap, D. (1999). Manage Consolidation in the Distribution Channel. Sloan Management Revew, 41(1), 61-72.

Ganesan, S. (1994). Determinants of long-term operation in buyer-seller relationship. Journal of Marketing, 58(2), 1-19.

Geysken, I., Steenkamp, J. B., & Kumar, N. (1999). A meta-analysis of satisfaction in Marketing Channel Relationships. Journal of Marketing Research, 36(2), 223-238.

Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Godoi, C. K., Bandeira-De-Mello, R., & Silva, A. B. (2010). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva.

Gulati, R. (1998). Alliances and networks. Strategic Management Journal, 19(4), 293–317.

Heimeriks, K., & Duysters, G. (2007). Alliance capability as a mediator between experience and alliance performance: an empirical investigation into the alliance capability development process. Journal of Management Studies, 44(1), 25–49.

Hooley, G. J., & Saunders, J. (1996). Posicionamento competitivo: como estabelecer e manter uma estratégia de marketing no mercado. São Paulo: Makron Books.

Jap, S. D. (1999). Pie-Expansion’ Efforts: Collaboration Processes in Buyer-Supplier Relationships. Journal of Marketing Research, 36(4), 461-475.

Kato, H. T. (2004). Estratégia e canais de marketing. Revista de Administração UNISAL, 1, 1-20.

Kotler, P. (1993). Princípios de marketing. Rio de Janeiro: Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2013). Administração de marketing. São Paulo: Pearson Education.

Larentis, F., & Slongo, L. A. (2008). Relacionamento em Canais de Marketing como Fonte de Vantagem Competitiva Sustentável: Um Estudo com Fabricantes de Moveis e Lojas Exclusivas. Rev. Adm., 43(3), 209-223.

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2011). Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

Limeira, T. M. V. (2003). Fundamentos de marketing. In S.R. Dias (Coord.). Gestão de Marketing. São Paulo: Saraiva.

McCarthy, E. J., & Perreault Jr., W. D. (1997). Marketing essencial: uma abordagem gerencial e global. São Paulo: Atlas.

Miranda, M., & Joshi, M. (2003). Australian retailer need to engage with private labels to achieve competitive difference. Asian Pacific Journal of marketing and Logistics, 51(3), 34-48.

Nevins, L. J., & Money, R. B. (2008). Performance implications of distributor effectiveness, trust, and culture in import channels of distribution. Industrial Marketing Management, 37, 46-58.

Novaes, A. G. (2001). Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição. Rio de Janeiro: Campus.

Oliveira, S. R., & Piccinin, V. C. (2009). Validade e flexibilidade na pesquisa qualitativa. Cadernos EBAPE. BR, 7(1), 90-98.

Pádua, E. M. M. (2012). Metodologia de pesquisa: abordagem teórico-prática. São Paulo: Papiros.

Pelton, L. E., Strutton. D., & Lumpkin, J. R. (2007). Marketing Channels: A Relationship Management Approach. Los Angeles: Times Mirror Books.

Porter, M. E. (1988). Competitive advantage. New York: The Free Press.

Porter, M. E. (2002). Os anos 90 acabaram... volte à estratégia! HSM Management / Expo Management 2001,30, 28-29.

Rosenbloom, B. (2002). Canais de marketing: uma visão gerencial. São Paulo: Atlas.

Sanematsu, L. S. A., & Souza, T. A. (2014, Dezembro). O papel dos clientes varejistas em relação ao posicionamento de marca industrial: um estudo multicaso no setor de peças automotivas. In

A. C. Francisco, A. A. Luz, L. M. Luz (Ed.), IV Congresso de Engenharia de Produção, Ponta Grossa, PR.

Spiller, E. S., Plá, D. R. H., Luz, J. F., & Sá, P. R. G. (2011). Gestão de serviços e marketing interno. Rio de Janeiro: FGV.

Stump, R. L., & Heide, J. B. (1996). Controlling Supplier Opportunism in Industrial Relations. Journal of Marketing Research, 33(4), 431-441.

Voss, C., Tsikriktsis, N., & Frohlich, M. (2002). Case research in operations management. International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 195-219.

Werner, S. (2002). Recent developments in international management research: A review of 20 top management journals. Journal of Management, 28(3), 277–305.

Yanaze, M. Y. (2012). Gestão de marketing e comunicação: avanços e aplicações. São Paulo, Saraiva.

Young, L. C., & Wilkinson, F. I. (1989). The Role of Trust and Co-operation in Marketing Channels: A Preliminary Study. European Journal of Marketing, 23(2), 109-122.

Published

2016-07-12

Issue

Section

Articles