Tourist destination and accommodation: the role of travel agencies and tour operators

Authors

  • Suzana Rodrigues Macedo Faculdade Senac Florianópolis
  • Fabiana Rosana da Silva

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2016.v6n5.p115-126.441

Keywords:

Santa Catarina tourism. Travel agencies. Tour operators.

Abstract

This research had as the initial goal, to conduct a comprehensive analysis on how the travel agencies and tour operators have influenced the choice of accommodation by the guests in Santa Catarina. Many tourists use the information provided by agencies, operators and other intermediaries to plan their trips, but end up choosing to make reservations contacting with the means of accommodation directly. However, to assess this reality, we had as sample the year 2015 means of accommodation   in the region whose size has limited the conclusions of the research. It allowed, however, a preliminary analysis, indicating the need for further studies on the influence of agencies and operators, through a fragmentation by the type of accommodation, as this influence appears to be related to the size of the enterprise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACERENZA, M. A. Agencias de Viajes, Organización y Operación. México: Trilhas, 1990.

BENI, M. C. Análise estrutural do turismo. 12. ed. São Paulo: Senac, 2007.

BUHALIS, D. eTourism: information technology for strategic tourism management. [2003]. Disponível em: <http://goo.gl/HNCPcb>. Acesso em: 15 mar. 2015.

BUHALIS, D.; LAW, R. Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research. Tourism Management, v. 29, n. 4, p. 609-623, 2008.

CALDERÓN, M. de L. S. Estructura y administración de agencias de viaje. México: Redercer Milenio S.C., 2012.

FECOMÉRCIO. Pesquisa Fecomércio de Turismo - Turismo de Verão em Florianópolis 2015. Núcleo de Pesquisas Fecomércio SC. [2015]. Disponível em <http://www.fecomercio-sc.com.br/fmanager/fecomercio/pesquisas/arquivo395_1.pdf>. Acessado em: 30 mar. 2015.

GARCÍA ORO, E.; CRUZ PÉREZ, M.; LEVYA VELÁSQUEZ, N. La agencia de viajes una empresa importante y poco conocida dentro del sector turístico actual. TURYDES – Revista de investigación em turismo y desarrollo local, v. 2, n. 6, 2009. Disponível em: <http://www.eumed.net/rev/turydes/06/opv.htm>. Acesso em: 20 mar. 2015.

GOSSON, G. A. O. et al. Influência dos intermediários de distribuição de produtos turísticos no processo de decisão do meio de hospedagem pelo consumidor. Tourism & Management Studies, Penha, Portugal, v. 10, n. 2, p. 123-232, 2014.

MINISTÉRIO DO TURIMOS. Estudo da Demanda Turística Internacional - 2013. [2014]. Disponível em: <http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/dadosefato

s/demanda_turistica/internacional>. Acesso em: 10 dez. 2014.

PETROCCHI, Mario; BONA, André. Agências de Turismo: planejamento e gestão. Clementina, SP: Futura, 2003.

SANTOS, F. M. Geografia das redes hoteleiras: mundo, Brasil e santa Catarina. [2012]. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

SANTUR. Programa de promoção do turismo catarinense. Ação: estudos e pesquisa de turismo – Estudo da demanda turística 2012. [2012]. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2015.

SANTUR. Programa de promoção do turismo catarinense. Ação: estudos e pesquisa de turismo – Estudo da demanda turística 2013. [2013]. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2015.

SANTUR. Programa de promoção do turismo catarinense. Ação: estudos e pesquisa de turismo – Estudo da demanda turística 2014. [2014]. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2015.

THEODORSON, G. A.; THEODORSON, A. G. A modern dictionary of sociology. London: Methuen, 1970.

TOMELIN, C. A. Mercado de agências de viagens e turismo: como competir diante das novas tecnologias. São Paulo: Aleph, 2001.

TOMELIN, C. A. Gestão da cadeia de suprimentos e serviços no subsistema de agências de viagens e turismo de Santa Catarina. 2011. Tese (Doutorado em Administração e Turismo) – Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu.

TOMELIN, C. A.; TEIXEIRA, A. H. Gerenciamento da cadeia de suprimentos e do marketing de relacionamentos nas agências de viagens. In: TRIGO, L. G. G et al. Análises Regionais e Globais do Turismo Brasileiro. São Paulo: Roca, 2005. p. 685-709.

Published

2016-11-22

Issue

Section

Edição Especial Meios de Hospedagem