Brazilian system of classification of accomodation (SBclass) in the perspective of guests

Authors

  • Scheine Neis Alves da Cruz De Bastiani Faculdade de Tecnologia Senac Caçador
  • Suzana Rodrigues Macedo Faculdade de Tecnologia Senac Florianópolis

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2016.v6n5.p93-114.440

Keywords:

SBClass. Accommodation. Guests. Customers. Legitimacy.

Abstract

This study aims to evaluate the legitimacy of the Brazilian System of Accommodation Rating from the point of view of the guests. For this purpose, we used a qualitative and quantitative research of the exploratory type, descriptive, bibliographical, documentary and survey, and the data collection instrument, a questionnaire applied to SBTur customers between September and October 2015. For the analysis of the data we used varied statistical methods, from relative frequency, simple mean, standard deviation and normal distribution, to the chi-square association test and Pearson's correlation coefficient. And, by comparing the empirical issues raised with the theoretical support, we emphasize that, in order to be legitimate, the classification system needs to be based on the customer's perspective, thus, ensuring reliability in the classification process, allowing the use of the system for its true purpose, which is to subsidize the consumer with information as close to reality as possible, leading to a more precise choice of the desired type of accommodation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

ANGELI, Ana Carolina Barbosa. Resenha do livro Hospitalidade: a inovação na gestão nas organizações prestadoras de serviços. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 143-145, jul./dez. 2010.

BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às Ciências Sociais. 7. ed. Florianópolis: Ed. UFSC, 2010.

BRASIL. Lei n. 11.771, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre a Política Nacional de Turismo, define as atribuições do Governo Federal no planejamento, desenvolvimento e estímulo ao setor turístico. [2008]. Disponível em: <http://www.planalto.g ov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11771.htm> Acesso em 16 abr. 2015.

CANDIOTO, Marcela Ferraz. Agências de turismo no Brasil: embarque imediato pelo portão dos desafios. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

FERNÁNDEZ, M. Concepción López; BEDIA, Ana M. Serrano. Is the hotel classification system a good indicator of hotel quality?: An application in Spain. Tourism Management, v. 25, p. 771-775, dez. 2004.

FIGUEIREDO, Wilson Zacarias et al. Hotéis Atrativos a Hóspedes Seniores: A Experiência da Região do Algarve. In: International Conference on Tourismo & Management Studies, 2011, Algarve. Book of Proceedings... Algarve: Universidade do Algarve, 2011. p. 565-578.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JOÃO, Iraci de Souza; MERLO, Edgard Monforte; MORGADO, Ricardo Rodrigues. Análise dos atributos valorizados pelo consumidor de hotelaria do segmento econômico: um estudo exploratório. Revista Turismo – Visão e Ação, v. 12, n. 01, p. 04-22, jan./abr. 2010.

KARASSAWA, Neuton S. A qualidade da logística no Turismo: um estudo introdutório. São Paulo: Aleph, 2003.

KUSHANO, Elizabete Sayuri; ALMEIDA, Wolney Gomes. Inclusão Social, Cidadania e Turismo: uma investigação sobre a existência de serviços adaptados às pessoas com necessidades especiais nos meios de hospedagem da região metropolitana de Curitiba. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 02, n. 04, p. 88-101, dez. 2008.

LADEIRA, Wagner Júnior; SANTINI, Fernando; COSTA, Gustavo. Antecedentes e dimensões da experiência de consumo: uma abordagem experimental na satisfação de hóspedes. Turismo em Análise, v. 24, n. 01, p. 119-144, abr. 2013.

LI, Gang et al. Identifying emerging hotel preferences using Emerging Pattern Mining technique. Tourism Management, v. 46, p. 311-321, Feb. 2015.

LIMBERGER, Pablo Flores; BOARIA, Francieli; ANJOS, Sara Joana Gadotti dos. A relação entre a satisfação geral e as variáveis da satisfação na hotelaria em hotéis de excelência. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, São Paulo, v. 08, n. 03, p. 435-455, set./dez. 2014.

MARTINELI, José Celso. Fundamentos multidisciplinares do turismo: hotelaria. In: ANSARAH, Marília Gomes dos Reis (Org.). Turismo: Como aprender, como ensinar. São Paulo: Editora SENAC, 2001. p. 147-166.

MENEZES, Paula Dutra Leão de; SILVA, Jéssica Cristina. Análise do Sistema Oficial de Classificação dos Meios de Hospedagem do Brasil. Revista Iberoamericana de Turismo, v. 03, n. 01, p. 57-70, 2013.

MINISTÉRIO DO TURISMO. Cartilha de Orientação Básica: Sistema Brasileira de Classificação de Meios de Hospedagem. Brasília: Coordenação e Execução Ministério de Turismo e Fundação Universa, 2010.

MONTEJANO, Jordi Montaner. Estrutura do Mercado Turístico. 2. ed. São Paulo: Roca, 2001.

MORETTIN, Pedro Alberto; BUSSAB, Wilton de Oliveira. Estatística básica. 8. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

ORTEGA, Isadora Mencarelli et al. Turismo religioso em Aparecida do Norte, SP: infraestrutura de hospedagem do ponto de vista do visitante. Revista de Investigación em turismo y desarrollo local, v. 06, n. 14, p. 1-22, jun. 2013.

PARASURAMAN, A.; ZEITHAML, Valarie A.; BERRY, Leonard L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, v. 49, p. 41-50, 1985.

SANTOS, Glauber Eduardo de Oliveira. O que determina a satisfação dos turistas internacionais no Brasil? Turismo em Análise, v. 24, n. 03, p. 521-543, dez. 2013.

SBTUR. Quem somos. Disponível em: < https://www.sbtur.com/site/quem-somos>. Acesso em: 30 set. 2015.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

TUCH, David Lord; SPOLON, Ana Paula Garcia. Planejamento hoteleiro. In: ANSARAH, Marília Gomes dos Reis (Org.). Turismo: Como aprender, como ensinar. São Paulo: Editora SENAC, 2001. p. 353-374.

VAZ, Gil Nuno. Marketing Turístico: receptivo e emissivo um roteiro estratégico para projetos mercadológicos públicos e privados. São Paulo: Pioneira, 2002.

Published

2016-11-22

Issue

Section

Edição Especial Meios de Hospedagem