Professional master´s degree in university administration: challenges and perspectives in the process of universty management

Authors

  • Carla Cristina Dutra Burigo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Alessandra de Linhares Jacobsen Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ludmila Wiggers Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2016.v6n2.p68-78.323

Keywords:

Professional Master´s Degree. University Management. Public University.

Abstract

This article seeks to understand the historical and social development of the Professional Master´s Degree in University Administration  aiming at the training process of the managers. This study is characterized by a case study with qualitative nature, having as information source professors of the Professional Master´s Degree in University Administration, through questionnaires. The research identified that there is  consensus among professors interviewed about the role and purpose of the Master´s Degree in University Administration as  :  training and professionalization of university management; of the university as a social institution, producer, creator and  form of socializing of knowledge; and of  University Management, in  a broad sense, as administrative action that should consider the specific aims of universities as social institutions. The research showed the professors´ perceptions of the financial aspect of public policies as an element that  imposes limitations  and prevents the  development   actions of the university itself. In this context, given the challenges and perspectives experienced by the Master´s Degree in University Administration, the evident contradiction  is that, while training is the essence of the management process, this training is denied by the concept existing of management. 

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Author Biographies

Carla Cristina Dutra Burigo, Universidade Federal de Santa Catarina

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1986), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Temas de Atuação: Educação e Trabalho; Formação de Professores; Universidade Pública Federal Brasileira; Recursos Humanos e Qualidade de Vida no Trabalho.

Alessandra de Linhares Jacobsen, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Atualmente exerce o cargo de Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina e professora no Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária - Mestrado em Administração Universitária (PPGAU-UFSC). Integra o Conselho Editorial da Revista de Ciências da Administração (1516-3865). Membro do Núcleo de Estudos em Gestão da Informação, do Conhecimento e da Tecnologia (NEGICT), do CSE-UFSC. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Organizações Públicas e Universitárias, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria geral da administração, administração universitária, administração da tecnologia da informação e educação a distância., metodologia do trabalho científico.

Ludmila Wiggers, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Graduação em Estudos Sociais - FEPEVI - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras do Vale do Itajaí (1983); Graduação em Direito - FEPEVI - Faculdade de Ensino do Pólo Geoeducacional do Vale do Itajaí (1987); Especialização em Saúde Pública - CEDAS - Centro São Camilo de Desenvolvimento em Administração da Saúde - SP (1988); Especialização em Preparação ao Ministério Público - EPAMP - Escola de Preparação e Aperfeiçoamento do Ministério Público (1991); Especialização em Gestão Universitária - UFSC- Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Especialização em Curso Permanente para Advogados - ESA/OAB/SC - Escola Superior de Advocacia (2003). Funcionária Pública Federal da Universidade Federal de Santa Catarina, admitida através de Concurso Público Federal em 29 de maio de 1987, no cargo de Assistente em Administração, na função de Chefe do Serviço de Expediente do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Ciências da Educação. Atualmente cedida para a Advocacia Geral da União/PF/SC.

Published

2016-04-14

Issue

Section

Articles