Influence of leadership styles on work satisfaction: a study in a entity of non-economic purposes.

Authors

  • Nivea Patricia de Oliveira Batista Universidade FUMEC
  • Zélia Miranda Kilimnik Universidade FUMEC
  • Mário Teixeira Reis Neto Universidade FUMEC

Keywords:

Leadership. Performance. Communication . Satisfaction.

Abstract

This study identified the influence of leadership style on satisfaction of subordinates. And also, the influence of the leadership styles in the performance of team members, in the leader communication with subordinates and other secondary objectives. This research builds upon appropriate instruments of MLQ (Multifactor Leadership Questionnaire®) by Bass and Avolio (1995), Job Satisfaction by Siqueira (1995), Performance by Reis Neto et al (2012), Issues related to the Flow of Communication by Reis Neto (2014). A sample of 200 employees, constituted according to convenience and accessibility, were subjects of the research. The data was processed and analyzed by Structural Equation Modeling by the PLS approach (Partial Least Squared), using plspm function plspm (Partial Least Squares Path Modeling) package R software (version 3.0.3). A good adjustment of the hypothetical model was obtained, all objectives have been met and five of the eleven hypotheses were supported. The result of this research showed that among the leadership styles, the Transformational had the highest average, followed by the Transactional, indicating that these are the styles adopted by most leaders of the organization. The Transformational style has been identified as able to exercise significant and positive influence on satisfaction of the team, as well as on communication. The Transactional style had a significant and positive influence on performance, and that has proved influential in the levels of satisfaction, that is, the higher the performance, the greater the satisfaction will be. Finally, a significant and positive influence of communication on satisfaction was detected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nivea Patricia de Oliveira Batista, Universidade FUMEC

Possui mestrado em Administração pela Universidade FUMEC - Maio de  2015;  MBA em Gestão de Instituições Educacionais pela Faculdade Pitágoras – Fevereiro de 2011; Pós Graduação em Gestão e Tecnologia da Qualidade pelo CEFET – Março de 2009; Pós Graduação em Gestão dos Processos Educativos pelo CEPEMG – Março de 2005; MBA em Gestão Estratégica de Negócios pela UFMG – Julho de 2003 e graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de MG - Julho de 1998. Profissional com larga experiência nas áreas de educação, recursos humanos e qualidade. Apresenta criatividade e flexibilidade para os processos de mudanças e novos desafios organizacionais e grande habilidade para administrar diversas atividades simultaneamente com eficácia, agilidade e foco em resultados. Obtenção de expressivos resultados bem como melhorias nos processos de qualidade dos serviços organizacionais.

Zélia Miranda Kilimnik, Universidade FUMEC

Doutora em Administração pela UFMG, professora e vice-coordenadora do Programa de Doutorado e Mestrado em Administracão da Universidade FUMEC, na linha de pesquisa de Estratégia em Organizações e Comportamento Organizacional. Bolsista de Produtividade do CNPq no período 2002-2013 e Consultora ad hoc da CAPES, tendo atuado como membro da Comissão de Avaliação Trienal 2007-2010 da CAPES, na área de Administração.

Mário Teixeira Reis Neto, Universidade FUMEC

Possui doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1977) e graduação em Engenharia Elétrica pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1974), . Atualmente é professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade FUMEC. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Recursos Humanos, atuando principalmente nos seguintes temas: remuneração variável, metas, avaliação de desempenho, motivação, estratégia e marketing.

References

AMATO, S.; VINZI, Esposito V.; TENENHAUS, M. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling. [2004]. Disponível em: < http://www.old.sis-statistica.org/files/pdf/atti/RSBa2004p739-742.pdf >. Acesso em: 5 maio 2016.

BABBIE, E. Métodos de Pesquisa de Survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BASS, B. M. Leadership and performance beyond expectations. New York: The Free Press, 1985.

BASS, B. M.; AVOLIO, B. J. Transformational Leadership and Organizational Culture. Public Administration Quarterly, v. 17, n.1, p. 112-121, 1993.

BASS, B. M.; AVOLIO, B. J. MLQ - Multifactor Leadership Questionnaire. Redwood City, CA: Mind Garden, 1995.

BENDASSOLLI, P. F.; MALVEZZI, S. Desempenho no trabalho: definições, modelos teóricos e desafios à gestão. In: BORGES, L. O.; MOURÃO, L. (Org.). O trabalho e as organizações: atuações a partir da psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 53-84.

BORMAN, W.; MOTOWIDLO, S. Task performance and contextual performance: the meaning for personnel selection research. Human Performance, v. 10, n. 2, p. 99-109, 1997.

BRANT, P. S. A relação entre líderes e membros (LMX), estilos de Liderança e seus impactos na Satisfação no trabalho. 2012. Dissertação (Mestrado em Administração) – Fundação Mineira de Educação e Cultura (FUMEC), Belo Horizonte.

BURNS, J. M. Leadership. New York: Free Press, 1978.

CAMPBELL, J. P. et al. A theory of performance. In: SCHMITT, E.; BORMAN, W. C. (Ed.). Personnel selection in organizations. San Francisco: Jossey-Bass, 1993. p. 35-70.

CARDOSO, O. O. Comunicação empresarial versus comunicação organizacional: novos desafios teóricos. RAP, Rio de Janeiro, v. 40, n. 6, p. 1123-44, nov./dez. 2006.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

DUARTE, G. A.; PAPA, A. C. A utilização da Liderança situacional como diferencial estratégico para as organizações contemporâneas. Rev. Adm. UFSM, Santa Maria, v. 4, n. 3, p. 364-377, set./dez. 2011.

EFRON B.; TIBSHIRANI, R. An Introduction to the Bootstrap. [s.l.]: Chapman & Hall, 1993.

FORNELL C.; LARCKER D. F. Evaluating structural equation models with unobservablevariables and measurement error. Journal of Marketing Research, p. 39-50, 1981.

HAIR J. F. et al. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HENSELER J.; RINGLE, C. M.; SINKOVICS, R. R. The Use of Partial Least Squares Path Modeling International Marketing. Advances in International Marketing, p. 277-319, 2009.

HOWELL, J. M.; FROST, P. J. A lab study of charismatic leadership. Organizational Behavior and Human Decision processes, n. 43, p. 243-269, 1989.

KAHYA, E. The effects of job characteristics and working conditions on job performance. International Journal of Industrial Ergonomics, v. 37, p. 515-523, 2007.

LAWLER, E. F.; PORTER, L. W. O efeito do Desempenho na Satisfação do trabalho. In: LOBOS, J. A. (Org.). Comportamento organizacional. São Paulo: Atlas, 1978, v. 1, p.119 -130.

LEAL, A. L.; SENA, E. F. C.; SOUSA, L. F. L. A importância da Comunicação não-verbal do professor universitário no exercício de sua atividade profissional. Rev. CEFAC, v. 12, n. 5, p. 784-787, set./out. 2010.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MARTINO, L. C. De qual Comunicação estamos falando. In: HOHLFELDT, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. (Org.). Teorias da Comunicação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2001. p. 11-25.

MILLER, B.C. A mutivariate developmental model of marital satisfaction. Journal of Marriage and the Family, n. 38, p. 643-657, 1976.

MINGOTI S. A. Análise de Dados Através de Métodos de Estatística Multivariada: Uma Abordagem Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

NUNNALY J. C.; BERNSTEIN, I. H. Psychometric Theory. New York: [s.n.], 1994.

REIS NETO, M. T. et al. Comprometimento e desempenho no trabalho: análise em uma pequena empresa de varejo. Revista da Micro e Pequena Empresa (FACCAMP), v. 6, p. 18-35, 2012.

REIS NETO, M. T. et al. Escala de Comunicação. Belo Horizonte: FUMEC, 2014. (Produção Técnica).

SANCHEZ, G. PLS Path Modeling with R. Berkeley: Trowchez Editions, 2013.

SANT’ANNA, A. S.; CAMPOS, S. M.; LÓFTI, S. Liderança: o que pensam executivos brasileiros sobre o tema? RAM - Revista de Administração Mackenzie, v. 13, n. 6, p. 48-76, nov./dez.2012.

SHEA, Christine. The effect of leadership style on performance improvement on a Manufacturing. Journal of Business, v. 72, n. 3, p. 407-422, 1999.

SIQUEIRA, M. M. M. Antecedentes de comportamentos de cidadania organizacional: análise de um modelo pós-cognitivo. 1995. 265f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília.

SIQUEIRA, M. M. M. Satisfação no trabalho. In: SIQUEIRA, M.M.M. (Org.). Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e de gestão. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 265-273.

TENENHAUS, M. et al. PLS path modeling. Computacional statistics & Data Analysis, v. 48, p. 159-205, 2005.

ZHU, Weichun; CHEW, Irene K. H.; SPANGLER, William D. CEO tranformational leadership and organizational outcomes: the mediating role of human – capital -enhancing human resource management. The Leadership Quartely, v. 16, p. 39-52, 2005.

Published

2016-07-12

Issue

Section

Articles