Relationship between knowledge conversion and technological performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.2020.v10.p01-17.1159

Keywords:

Knowledge. Performance. Educational Institutions. Researcher.

Abstract

Knowledge is considered one of the most important intangible resources in current business organizations. The purpose of meeting society's needs through technological production is only realized through the generation of knowledge. The objective of this study was to identify the relationship between the modes of knowledge conversion and the technological performance of researchers from Higher Education Institutions in the South of Brazil. The research was exploratory and descriptive. It was carried out by means of a survey, with a sample of 430 teachers, belonging to the permanent staff of the Post-Graduation Programs (PPG's) of the South HEIs of the country. The analyses revealed that the dimensions socialization, externalization, combination and internalization, which make up the construct modes of knowledge conversion, account for 79% of the technological performance of the institutions studied. Therefore, it was possible to state that modes of knowledge conversion have a positive and significant impact on the technological performance of these institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Elisete Ventura da Motta, Universidade Caxias do Sul

Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Caxias do Sul

Maria Emilia Camargo, Universidade Caxias do Sul

Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Caxias do Sul

Mariane Camargo Priesnitz, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Ciência da Propriedade Intelectual pela Universidade Federal de Sergipe

Marina Bezerra da Silva, Universidade Federal de Sergipe Instituto Federal do Piauí

Doutoranda em Ciência da Propriedade Intelectual pela Universidade Federal de Sergipe

Professora do Eixo de Gestão e Negócios do Instituto Federal do Piauí

Suzana Leitão Russo, Universidade Federal de Sergipe

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Propriedade Intelectual da Universidade Federal de Sergipe

Jonas Pedro Fabris, Universidade Federal de Sergipe

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Propriedade Intelectual da Universidade Federal de Sergipe

References

ALAVI, M.; LEIDNER, D. E. Review: knowledge management and Knowledge management systems: Conceptual foundations and Research issues. MIS Quarterly, v. 25, n. 1, p. 107-136, 2001.

BRASIL. Lei n. 10.973, de 02 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Brasília-DF, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm. Acesso em: 28 dez. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação e Câmara de Educação Superior. Resolução n° 1, de 8 de junho de 2007. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Brasília-DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces001_07.pdf. Acesso em: 28 dez. 2019.

BREZNITZ, S. M.; FELDMAN, M. P. The engaged university. Journal of Technology Transfer, v. 37, n.2, 139-157. 2012.

BORGES, M. N. Ciência, Tecnologia e Inovação para o Desenvolvimento do Brasil. Scientia Plena, v. 12, n. 8, 31 jul. 2016.

BYRNE, B. M. Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and

Programming. 2. ed. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2010.

CAMISÓN, C.; FORÉS, B. Knowledge absorptive capacity: new insights for its conceptualization and measurement. Journal of Business Research, v. 63, n. 7, p. 707-715, 2010.

COHEN, W. M.; LEVINTHAL, D. A. Absorptive capacity: a new perspective in learning and innovation. Administrative Science Quarterly, v. 17, n. 1, p. 178-84, 1990.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research Methods in Education. 5. ed. London: Routledge Falmer. 2000.

COLOMBO, S. S (org.). Gestão educacional: uma nova visão. Porto Alegre: Bookman, 2004.

CORTÉS, E. Demographic analysis as an aid in shark stock assessment and management. Fisheries research, v. 39, n. 2, p. 199-208, 1998.

CURI, C.; DARAIO, C.; LLERENA, P. University technology transfer: how (in) efficient are French universities? Cambridge Journal of Economics, v. 36, n. 3,p. 629-654. 2012.

DALMARIS, P. et al. A framework for the improvement of knowledge-intensive business processes. Business Process Management Journal, v. 13, n. 2, p. 279-305, 2007.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, P. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

DIAS, A. A.; PORTO, G. S. Gestão de Transferência de Tecnologia na Inova Unicamp. RAC, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, art. 1, p. 263-284, Maio/Jun. 2013.

DILLON, W. R.; MADDEN, T. J.; FIRTLE, N. H. Marketing research in a marketing environment. St. Louis: Times Mirror, 1994.

ESPINO-RODRÍGUEZ, T. F.; PADRÓN-ROBAINA, V. A resource-based view of outsourcing and its implications for organizational performance in the hotel sector. Tourism Management, v. 26, n. 5, p. 707-721, 2005.

ETZKOWITZ, H; LEYDESDORFF, L. The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, v. 29, n. 2, p.109-123, 2000.

ETZKOWITZ, H. The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation. v. 1, n. 1, 64-77, 2004.

FABRIS, J. P. Motivação e barreiras para a cooperação universidade-empresa. 2016. 117 f. Tese (Doutorado em Ciência da Propriedade Intelectual) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão-SE, 2016.

FÁVERO, L.P. et al. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

GALVÃO, A. C. F. et al. O quadro recente de emprego dos mestres e doutores titulados no Brasil. Parcerias Estratégicas, v. 21, n. 43, p. 147–172, 2016.

GASSET, J. O. Missão da universidade. Rio de Janeiro: Ed. da UERJ, 1999.

GRANT, R. M. Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, v. 17, n. 7, p. 109-122, 1996.

HAIR, Jr., J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HALL, C. M.; TIMOTHY, D. J.; DUVAL, D. T. Safety and Security in Tourism: Relationships, Management, and Marketing. [s.l.] Routledge, 2012.

HUANG, J.; WANG, S. Knowledge conversion abilities and knowledge creation and innovation: a new perspective on team composition. In: EUROPEAN CONFERENCE ON ORGANIZATIONAL KNOWLEDGE, LEARNING AND CAPABILITIES, 3., 2002, Athens. Atas da III European Conference on Organizational Knowledge, Learning And Capabilities. Athens: Proceedings, 2002. p. 1-18.

KLINE, R. B. Principles and practice of structural equation modeling. 2. ed. New York, Estados Unidos: Guilford Press, 2005.

LEVIN, J. R.; ANGLIN, G. J.; CARNEY, R. N. On Empirically Validating Functions of Pictures in ProseThe Psychology of Illustration, 1987.

LEVIN, D.; CROSS, R. The strength of weak ties you can trust: the mediating role of trust in effective knowledge transfer. Management Science, v. 50, n. 11, p. 1477-1490, 2004.

LICHTENTHALER, U.; ERNEST, H. Developing reputation to overcome the imperfections in the markets for knowledge. Research Policy, v. 36, n. 1, p. 37-55, 2007.

MACEDO, C. A.; RUSSO, S. L. A Propriedade Intelectual na Universidade Federal de Sergipe. Revista EDAPeCI. v. 5, n. 5, p. 147-156, 2010.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

MARTÍN‐ROJAS, R.; GARCÍA‐MORALES, V. J.; MIHI‐RAMÍREZ, A. How can we increase Spanish technology firms’ performance? Journal of Knowledge Management. v. 15, n. 5, p. 759-778, 2011.

MILLER, D.; FRIESEN, P. Innovation in conservative and entrepreneurial firms: two models of strategic momentum. Strategic Management Journal, v. 3, n. 1, p. 1-25, 1982.

MOTTA, M. E. V. Capacidade de conversão do conhecimento, inovação tecnológica e o desempenho das IES do sul do Brasil. 2013. 142 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Caxias do Sul, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Caxias do Sul-RS, 2013.

NONAKA, I. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, v. 5, n. 1, p. 14-37, 1994.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. The knowledge creating company. New York: Oxford University Press, 1995.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 10. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

OLIVEIRA, M. R.; ALMEIDA, J. Programas de pós-graduação interdisciplinares: contexto, contradições e limites do processo de avaliação CAPES. RBPG, Brasília, v. 8, n. 15, p. 37- 57, 2011.

PALACIOS-MARQUES, D.; GARRIGÓS, F. J. The effect of knowledge management practices on firm performance. Journal of Knowledge Management, v. 10, n. 3, p. 143-156, 2006.

POLANYI, M. The tacit dimension. Gloucester: Peter Smith, 1983.

PRAJOGO, D. I.; SOHAL, A. S. The integration of TQM and technology and R&D management in determining organizational performance-an Australian perspective. Omega, v. 34, n. 3, p. 296-312, 2006.

REICHERT, F. M.; CAMBOIM, G. F.; ZAWISLAK, P. A. Capacidades e trajetórias de inovação de empresas brasileiras. Revista de Administração Mackenzie. v. 16, n. 5, p. 161-194, 2015.

REICHERT, F. M.; ZAWISLAK, P. A. Technological capability and firm performance. Journal of Technology Management & Innovation. v. 9, n. 4, 20-35, 2014.

RUSSO, S. L.; FABRIS, J. P.; ZAYAS-CASTRO, J.; CAMARGO, M.E. Linking Past and Future Research about University-Industry Cooperation: a Systematic Review. International Business Management, v. 11, p. 1753-1763, 2017.

STEINER, P. A sociologia econômica. São Paulo: Atlas, 2006.

SUBRAMANIAN, A.; NILAKANTA, S. Organizational innovativeness: exploring the relationship between organizational determinants of innovation, types of innovations and measures of organizational performance. Omega, v. 24, n. 6, p. 631-647, 1996.

TAKIMOTO, T.; CARVALHO, M.A. A relação das comunidades de prática e ambientes virtuais colaborativos no contexto da gestão do conhecimento. In: VANZIN, Tarcísio; DANDOLINI, Gertrudes A. (org.). Mídias do Conhecimento. Florianópolis, SC: Pandion, 2011, p. 77-113.

TEIXEIRA, A. A universidade de ontem e de hoje. Rio de Janeiro: Ed. da UERJ, 1998.

TSAI, W. Knowledge transfer in intraorganizational networks: effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance. Academy of Management Journal, v. 44, n. 5, p. 996-1004, 2001.

VELHO, L. O papel da formação de pesquisadores no sistema de inovação. Ciência e cultura, v. 59, n. 4, p. 23–28, 2007.

WANG, H. W.; WU, M. C. Business type, industry value chain, and R&D performance: Evidence from high-tech firms in an emerging market. Technological Forecasting & Social Change, v. 79, n. 2, p. 326-340, 2012.

WILLIAMS, R. Narratives of knowledge and intelligence... beyond the tacit and explicit. Journal of Knowledge Management, London, v. 10, n. 4, p. 81-99, 2006.

ZAHRA, S.; GEORGE, G. Absorptive capacity: a review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, v. 27, n. 2, p. 185-203, 2002.

ZAIM, H.; EKREM, T.; SELIM, Z. Performance of knowledge management practices: a casual analysis. Journal of Knowledge Management, v. 11, n. 6, p. 54-67, 2007.

Published

2020-10-23

Issue

Section

Articles