Digital transformation of public services toward Government 4.0

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DOI:

https://doi.org/10.22279/navus.v16.2128

Resumo

This paper presents enablers for the digital transformation of public services, used to support an agile method called Pro-Digital.Gov, designed to help public organizations [re]build digital services in alignment with the Government 4.0 model. The methodology involved a systematic mapping of academic and gray literature to identify the enablers, followed by a case study applying the proposed method, with a qualitative evaluation of the results. The key distinction of this work lies in its integrated approach to the technological, human (both soft and hard skills), and organizational dimensions for digital transformation of citizen-centered public services. Pro-Digital.Gov was applied in the development of a web application to support the vaccination program of a Brazilian city, receiving positive feedback from project stakeholders regarding the method’s utility, agility, and efficiency, as well as its ability to encourage citizen participation and engagement in the development of the digital service. The results obtained from applying and evaluating the proposed method indicate that it can be replicated in other contexts and organizations as a viable, efficient, and practical means of guiding the development of digital public services in line with the Government 4.0 paradigm.

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Biografia do Autor

Carlos Williamy Lourenço Andrade, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestre em Informática Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Pós Graduando em Gestão de Sistemas Municipais de Saúde e Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Universidade Vale do Salgado (UNIVS). Atualmente, atuo na função de tutor acadêmico no Centro Universitário Leonardo da Vinci e como Gerente de TI na Secretaria Municipal de Saúde de Iguatu-CE. Com um foco em tecnologias emergentes e inovação, me dedico a integrar soluções práticas e inovadoras, promovendo uma sinergia entre a academia e o mercado.

Katyeudo Karlos Sousa Oliveira, Universidade de São Paulo

Doutorando em Ciências da Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo - USP. MBA em Gestão de Projetos pela Universidade de São Paulo - USP/Esalq. Mestre em Informática Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas no Centro Universitário Vale do Salgado - UNIVS. Possui interesse na área de Informática na Educação, Inovação em Educação, Transformação Digital, Educação 4.0 e Gestão de Projetos.

Ricardo André Cavalcante de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professor Associado IV do Departamento de Computação da UFRPE. Pesquisador Permanente do Programa de Pós-graduação em Informática Aplicada da UFRPE, desde 2011. Bacharel em Ciência da Computação (1997) pela UFPA. Mestre (2002) e Doutor (2008) em Ciência da Computação pelo Centro de Informática (CIn) da UFPE. No ensino, atua na graduação e na pós-graduação, ministrando disciplinas das áreas de Gestão e Governança, Engenharia de Software, Gestão do Conhecimento, e Inovação. Desenvolve e orienta trabalhos de pesquisa na área de transformação digital na educação, no governo e na indústria 4.0 e desenvolvimento de soluções e processos inovadores. Revisor de artigos em periódicos e conferências nacionais e internacionais. Possui ampla experiência em gestão. Entre Maio de 2020 a Abril de 2024, atuou como Diretor-Geral do Instituto IPÊ da UFRPE, responsável pela gestão institucional das áreas de Inovação, Pesquisa, Empreendedorismo, Internacionalização e Relações Institucionais.

Publicado

2025-11-17

Edição

Seção

Artigos